На трагу најмање планете у Соларном систему

Агенције
На трагу најмање планете у Соларном систему

Користећи ECO-ов SPHERE инструмент на Изразито великом телескопу (VLT) астрономи су открили да би се астероид Хајџија могао класификовати као патуљаста планета.

У питању је објекат који је, након Сириса, Весте, и Паласа, четврти по величини у астероидном прстену. Први пут астрономи су посматрали Хајџију у значајно великој резолуцији да би проучили њену површину и одредили њен облик и величину.

Открили су да је Хајџија округлог облика и могуће да ће отети круну Сирису као најмања патуљаста планета Сунчевог система.

Као објект у главном астероидном прстену, Хајџија одмах задовољава три од четири ствари које је класификују као патуљасту планету - она орбитира око Сунца, није мјесец и за разлику од планета није рашчистила окружење око своје орбите.

Четврта круцијална ствар је да има довољну масу за сопствену гравитацију која би је претворила у груби лоптасти облик.

То је оно што су VLT посматрања сада открили.

- Захваљујући јединственој могућности SPHERE инструмента на VLT, која је једна од најмоћнијих фотографских система на свијету, могли смо открити облик Хајџије, за које се испоставило да је готово сферичан - рекао је водећи истраживач Пјер Вернаца из француске Лабораторије астрофизике Марсеја.

Судећи по фотографијама Хајџија се сада може класификовати као патуљаста планета, и до сада најмања у Сунчевом систему.

Тим је такође користио SPHERE посматрања за одређивање величине Хајџије и одредили су да је њен пречник нешто виши од 430 километара. Плутон, најпознатија патуљаста планета, има пречник од готово 2.400 километара, док Сирис има скоро 950 километара пречника.

Изненађујуће, посматрања су такође открила да Хајџији недостаје веома велики ударни кратер којег су научници очекивали видјети на њеној површини, наводи тим у студији објављеној у журналу “Нејчр астрономи”.

Хајџија је главни члан једне од највећих породица астероида, са готово 7.000 чланова који су потекли из истог родитељског тијела.

Астрономи су очекивали ће догађај, који је довео до формирања овако велике породице, велики и дубок ожиљак на Хајџију.