Na tragu najmanje planete u Solarnom sistemu

Agencije
Na tragu najmanje planete u Solarnom sistemu

Koristeći ECO-ov SPHERE instrument na Izrazito velikom teleskopu (VLT) astronomi su otkrili da bi se asteroid Hajdžija mogao klasifikovati kao patuljasta planeta.

U pitanju je objekat koji je, nakon Sirisa, Veste, i Palasa, četvrti po veličini u asteroidnom prstenu. Prvi put astronomi su posmatrali Hajdžiju u značajno velikoj rezoluciji da bi proučili njenu površinu i odredili njen oblik i veličinu.

Otkrili su da je Hajdžija okruglog oblika i moguće da će oteti krunu Sirisu kao najmanja patuljasta planeta Sunčevog sistema.

Kao objekt u glavnom asteroidnom prstenu, Hajdžija odmah zadovoljava tri od četiri stvari koje je klasifikuju kao patuljastu planetu - ona orbitira oko Sunca, nije mjesec i za razliku od planeta nije raščistila okruženje oko svoje orbite.

Četvrta krucijalna stvar je da ima dovoljnu masu za sopstvenu gravitaciju koja bi je pretvorila u grubi loptasti oblik.

To je ono što su VLT posmatranja sada otkrili.

- Zahvaljujući jedinstvenoj mogućnosti SPHERE instrumenta na VLT, koja je jedna od najmoćnijih fotografskih sistema na svijetu, mogli smo otkriti oblik Hajdžije, za koje se ispostavilo da je gotovo sferičan - rekao je vodeći istraživač Pjer Vernaca iz francuske Laboratorije astrofizike Marseja.

Sudeći po fotografijama Hajdžija se sada može klasifikovati kao patuljasta planeta, i do sada najmanja u Sunčevom sistemu.

Tim je takođe koristio SPHERE posmatranja za određivanje veličine Hajdžije i odredili su da je njen prečnik nešto viši od 430 kilometara. Pluton, najpoznatija patuljasta planeta, ima prečnik od gotovo 2.400 kilometara, dok Siris ima skoro 950 kilometara prečnika.

Iznenađujuće, posmatranja su takođe otkrila da Hajdžiji nedostaje veoma veliki udarni krater kojeg su naučnici očekivali vidjeti na njenoj površini, navodi tim u studiji objavljenoj u žurnalu “Nejčr astronomi”.

Hajdžija je glavni član jedne od najvećih porodica asteroida, sa gotovo 7.000 članova koji su potekli iz istog roditeljskog tijela.

Astronomi su očekivali će događaj, koji je doveo do formiranja ovako velike porodice, veliki i dubok ožiljak na Hajdžiju.