Црна рупа ЛБ-1 чак 70 пута већа од Сунца

Агенције
Црна рупа ЛБ-1 чак 70 пута већа од Сунца

Научници су открили монструозну црну рупу, која је толико масивна да, у теорији, она не би требало да постоји.

То је звјездана црна рупа - врста која се формира након што звијезде умиру, пропадају и експлодирају. Истраживачи су и прије вјеровали да су црне рупе максимално 20 пута веће од масе нашег Сунца јер, како ове звијезде умиру, оне губе већину своје масе експлозијама које избацују материју и гас који разносе звјездани вјетрови, наводи Си-Ен-Ен.

Ту је теорију сада срушила ЛБ-1, новооткривена црна рупа. Смјештена на удаљености од око 15.000 свјетлосних година од Земље, маса је 70 пута већа од нашег Сунца.

Откриће су објавили истраживачи Кинеске академије наука, у часопису “Натуре” . Црне рупе такве масе уопште не би требало да постоје у нашој галаксији, према већини садашњих модела еволуције звијезда.

- ЛБ-1 је двоструко масивнији него што смо мислили да је могуће. Сада ће се теоретичари морати суочити с изазовом објашњавања њеног настајања  - рекао је водитељ тима који је открио овог галактичког дива Лиу Јифенг.

Научници не могу не могу да пронађу објашњење како је црна рупа ЛБ-1 постала толико огромна. Кинески тим предложио је низ теорија.

Величина ЛБ-1 сугерише да није настала гашењем само једне звијезде. Умјесто тога, потенцијално би у питању могле да буду двије мање црне рупе једна око друге.

Друга је могућност да се црна рупа формирала из “резервне супернове”. Тада супернова - посљедња фаза експлодирајуће звијезде - током експлозије избацује материјал, који потом пада назад у супернову, стварајући црну рупу. Ако се тако формирала ЛБ-1, научници сматрају да бисмо тако можда први пут могли да имамо директне доказе за такав поступак.

ЛБ-1 није највећа црна рупа икад откривена, али је највећа овакве врсте. Постоји неколико врста црних рупа. Супермасивне црне рупе много су веће - могу бити милијарду пута веће од масе нашег Сунца.

Научници вјерују да се супермасивне црне рупе могу повезати са стварањем галаксија, јер оне често постоје у средишту масивних звјезданих система, али још није јасно како и који је облик први. Сматра се да су звјездане црне рупе обично раштркане по свемиру, али их је тешко открити јер оне обично не емитују Икс-зраке - то чине само кад избаце гас из звијезде која се гаси.

Истраживачи с Кинеске академије наука покушали су другачијим приступом. Умјесто да траже рендгенске зраке које емитују црне рупе, тим је тражио звијезде које су кружиле око невидљивог предмета, јер су биле ухваћене у гравитацију црних рупа.

Њихови напори су се исплатили - убрзо су уочили дивовску звијезду осам пута веће масе од Сунца у орбити око тога што се испоставило да је ЛБ-1.

- Ово откриће присиљава нас да преиспитамо наше моделе формирања црних рупа звјездане масе - рекао је физичар Дејвид Риц.

Раније ове године његов тим објавио је своје велико откриће, посматрајући никад прије виђени судар неутронске звијезде и црне рупе, који је слао таласе у простор и вријеме.