Crna rupa LB-1 čak 70 puta veća od Sunca

Agencije
Crna rupa LB-1 čak 70 puta veća od Sunca

Naučnici su otkrili monstruoznu crnu rupu, koja je toliko masivna da, u teoriji, ona ne bi trebalo da postoji.

To je zvjezdana crna rupa - vrsta koja se formira nakon što zvijezde umiru, propadaju i eksplodiraju. Istraživači su i prije vjerovali da su crne rupe maksimalno 20 puta veće od mase našeg Sunca jer, kako ove zvijezde umiru, one gube većinu svoje mase eksplozijama koje izbacuju materiju i gas koji raznose zvjezdani vjetrovi, navodi Si-En-En.

Tu je teoriju sada srušila LB-1, novootkrivena crna rupa. Smještena na udaljenosti od oko 15.000 svjetlosnih godina od Zemlje, masa je 70 puta veća od našeg Sunca.

Otkriće su objavili istraživači Kineske akademije nauka, u časopisu “Nature” . Crne rupe takve mase uopšte ne bi trebalo da postoje u našoj galaksiji, prema većini sadašnjih modela evolucije zvijezda.

- LB-1 je dvostruko masivniji nego što smo mislili da je moguće. Sada će se teoretičari morati suočiti s izazovom objašnjavanja njenog nastajanja  - rekao je voditelj tima koji je otkrio ovog galaktičkog diva Liu Jifeng.

Naučnici ne mogu ne mogu da pronađu objašnjenje kako je crna rupa LB-1 postala toliko ogromna. Kineski tim predložio je niz teorija.

Veličina LB-1 sugeriše da nije nastala gašenjem samo jedne zvijezde. Umjesto toga, potencijalno bi u pitanju mogle da budu dvije manje crne rupe jedna oko druge.

Druga je mogućnost da se crna rupa formirala iz “rezervne supernove”. Tada supernova - posljednja faza eksplodirajuće zvijezde - tokom eksplozije izbacuje materijal, koji potom pada nazad u supernovu, stvarajući crnu rupu. Ako se tako formirala LB-1, naučnici smatraju da bismo tako možda prvi put mogli da imamo direktne dokaze za takav postupak.

LB-1 nije najveća crna rupa ikad otkrivena, ali je najveća ovakve vrste. Postoji nekoliko vrsta crnih rupa. Supermasivne crne rupe mnogo su veće - mogu biti milijardu puta veće od mase našeg Sunca.

Naučnici vjeruju da se supermasivne crne rupe mogu povezati sa stvaranjem galaksija, jer one često postoje u središtu masivnih zvjezdanih sistema, ali još nije jasno kako i koji je oblik prvi. Smatra se da su zvjezdane crne rupe obično raštrkane po svemiru, ali ih je teško otkriti jer one obično ne emituju Iks-zrake - to čine samo kad izbace gas iz zvijezde koja se gasi.

Istraživači s Kineske akademije nauka pokušali su drugačijim pristupom. Umjesto da traže rendgenske zrake koje emituju crne rupe, tim je tražio zvijezde koje su kružile oko nevidljivog predmeta, jer su bile uhvaćene u gravitaciju crnih rupa.

Njihovi napori su se isplatili - ubrzo su uočili divovsku zvijezdu osam puta veće mase od Sunca u orbiti oko toga što se ispostavilo da je LB-1.

- Ovo otkriće prisiljava nas da preispitamo naše modele formiranja crnih rupa zvjezdane mase - rekao je fizičar Dejvid Ric.

Ranije ove godine njegov tim objavio je svoje veliko otkriće, posmatrajući nikad prije viđeni sudar neutronske zvijezde i crne rupe, koji je slao talase u prostor i vrijeme.