RECENZIJA “Dina: drugi dio” (2024): Jednostavni spektakl VIDEO

Odluka režisera Denija Vilneva da se upusti u zahtjevnu i skupu ekranizaciju romana “Dina”, doajena naučne fantastike Frenka Herberta, mogla se tokom pandemije i sloma klasičnog bioskopa lako pretvoriti u katastrofu sa teškim posljedicama po karijeru cijenjenog kanadskog autora.

Srećom, ispostavilo se da je Vilnev bio pravi čovjek na pravom mjestu, više nego talentovan i spreman da se upusti u rizik, uspjevši da ambiciozni poduhvat pretvori u kreativni i komercijalni trijumf filma “Dina: Prvi dio”, koji je uz sve prepreke (uključujući i “kukavički” proračunatu odluku studija “Vorner” da film paralelno prikazuje u bioskopima i na strimingu), stigao do zarade od 400 miliona dolara uz sjajne kritike. Pošto se zna da se u Holivudu ništa ne cijeni kao uspjeh, za drugi dio Vilnev je dobio odriješene ruke, što ga je stavilo u lagodnu poziciju da uz vrhunski budžet od 190 miliona slobodno realizuje sopstvenu viziju sage o pješčanoj planeti Arakis i ta se sloboda doslovno vidi u svakom kadru njegovog svemirskog epa u trajanju od 165 minuta.

Dosljedno se držeći ideja o adaptaciji kompleksnog Herbertovog djela, baziranim na principu koji bi se mogao opisati kao “duboko poštovanje, ali ne i slijepo robovanje kanonu predloška”, iz prvog dijela filma, on je uz pomoć scenariste Džona Spitsa nastavio razvijati priču iz prvog dijela u film, koji bez većih problema unutar žanrovskih obrazaca naučne fantastike miri elemente akcionog spektakla, ljubavne drame i tragedije na autentičan način. Jednostavna scenaristička premisa, kojom se obiman roman prepun filozofskih razmišljanja, kompleksnih društveno-političkih ideja i sa desetinama karaktera, svjesno pojednostavljuje u korist filmskog jezika, kako zapletom tako i slikom, u rukama Vilneva i njegove autorske ekipe pretvorila se u funkcionalno oruđe kojom se bogatstvo književnih ideja s lakoćom pretvara u raskošno bioskopsko ostvarenje, koje ubjedljivo plijeni na svim segmentima produkcije.

Priča o Polu Atreidu (Timoti Šalame), čovjeku koji se nalazi razapet između želja i dužnosti prema svom okruženju, između ljubavi i časti, između lične slobode i odgovornosti prema ljudskoj vrsti, vrlo je lako mogla skliznuti u patetiku i konfuziju, ali Vilnev slikom, glumom i zvukom vodi film prema sopstvenoj viziji monumentalnog usuda junaka, koji zna da je drugo lice trijumfa njegovog herojstva tragedija za cijeli univerzum. Možda već stvorena premisa i definisane koordinate svijeta, u kojem se drugi dio “Dine” odvija, kvare utisak začudnosti prvog filma kod publike, ali s druge strane do izražaja dolaze glumačke bravure i međusobna interakcija ključnih likova, dok se u pozadini odvija spektakularni filmski napad na sva čula, kojem je doslovno nemoguće odoljeti ako ste istinski poštovalac sedme umjetnosti.

Glavne zvijezde filma Šalame i Zendaja briljiraju kao dvoje apsolutnih stranaca, a potom i strastvenih ljubavnika, koje usud ljubavi pretvara i u pobjednike i gubitnike u igri, koju sami pokreću, ali je ne mogu kontrolisati, definitivno potvrđujući u praksi razlog njihovog zvjezdanog statusa unutar industrije. Iz drugog plana imamo jednako nadahnute role Ostina Batlera kao Fejda Raute, psihopatskog nasljednika porodice Harkonen ili Rebeke Ferguson kao Gospe Džesike, dok na standardno vrhunsku glumu veterana Havijera Bardema, Stelana Skarsgarda ili Džoša Brolina ne treba trošiti riječi. U kadru su i rade svoj posao.

Nošen akcionim predloškom drugog dijela priče Vilnev bez milosti publiku teroriše spektakularnom kombinacijom slike i zvuka (uz nekoliko antologijskih scena poput Polovog jahanja crva, dvoboja u areni Harkonena ili finalnog obračuna), dok dramski začin dozira na kaščicu u pravim momentima, taman toliko da uhvatimo predah i povežemo konce epske priče koja će, to je sada jasno, za finalizaciju sačekati treći dio. Do tada, ostaje da gledamo fantastični drugi segment epske sage koji je isto vrijeme, kao i pustinja Arakisa, prelijep, ali opasan, potvrđujući po ko zna koji put da Holivud može voljeti ili prezirati, ali kada treba napraviti istovremeno spektakularan i dobar film, adresa u brdima Los Anđelesa i dalje ostaje mjesto bez premca.