RECENZIJA “Čovjek majmun” (2024): Suze, krv i znoj VIDEO

Pojava filma “Čovjek majmun”(Monkey Man), iza kojeg kao autor stoji Dav Patel, indijski glumac, proslavljen filmom “Milioner iz blata”(2009), režisera Denija Bojla, možda je iznenađenje za onaj sloj publike koji ga je pratio u filmovima poput melodrame “Hotel Mumbaj” ili fantazije “Zeleni vitez”, jer se Patel ovdje nalazi u trostrukoj ulozi režisera, scenariste i glumaca u čistokrvnom akcionom filmu.

Iznenađenje nije toliko kada se zna da je Patel nosilac crnog pojasa u tekvandou i veliki ljubitelj filmske akcije, koji je u produkciju ovog filma uložio prilično truda, vremena i sopstvenog novaca, kako bi napravio svoj omaž žanru, naravno sa prepoznatljivim društvenim i kulturološkim identitetom indijskog potkontinenta u pozadini.

Sama priča je, kako i priliči ovom žanru, bazična do srži. Pohlepni i manipulativni guru Baba Šakti (Markand Dešpand), uz pomoć  korumpiranog šefa policije Rana (Sikandar Ker) otima zemlju seoskoj sirotinji, kako bi uz pomoć novca krupnog kapitala gradio ekskluzivne lokacije za bogataše, a prilikom jednog takvog posla strada selo i majka glavnog junaka, Dečka, kojeg u odrasloj varijanti igra Patel.

Nekoliko godina kasnije, Dečko je anonimni borac, koji se preko noći bori pod maskom majmuna u ilegalnim podzemnim borbama, dok preko dana traži priliku za osvetu koja ga vodi kao pomoćnog kuhinjskog radnika u raskošni hotel kojim upravlja Kvini (Ašvini Kalsekar), a koji je paravan za prljave poslove Šaktija i Rane.

Ukratko, to je klasična akciona priča u pet činova: prolog, akcija, poraz, oporavak uz vježbu i finalna akcija, koja jasno duguje brojnim klasicima žanra od Lijevog “U zmajevom gnijezdu”, preko Van Damovog “Kik-boksera” i “Racije”  Gareta Edvardsa do “Džon Vika”, uz još mnogo posijanih citata širom filma. I Patel nema problem sa manjkom žanrovske originalnosti, jer prosto rečeno, zna da je njegova izvedba dovoljno autentična, da ponudi novu permutaciju klasičnih žanrovskih obrazaca i zbog toga se čak u jednom momentu hrabro zeza na račun “Džon Vik” serijala iz fanovskog ugla.

Uz fantastičnu asistenciju direktora fotografije Šarona Meira, montažerskog tima i nadahnute glumačke ekipe, Patel bez većih problema pokazuju da je dorastao vlastitoj ambiciji da stvori unikatan akcioni film, igrajući se kao režiser zvukom, kinetikom i okusom Indije, preciznije ulicama višemilionskog Mumbaja, koje se kreću u rasponu od raja do pakla. Besprijekorna brza koreografija, prilagođena vitkoj, plesačkoj pojavi samog Patela, uz pomoć, vrtoglave kamere,  montaže i muzike pojačava se do granice histeričnosti, dok nas sa ekrana doslovno zasipaju suze, znoj i krv...

Cjelokupni pozitivni utisak, donekle kvari njegov manjak režiserskog iskustva, što se prije svega osjeti u neravnomjernom ritmu, pomalo predugačkog filma, stvoren viškom flešbek scena i previše razvučenim dramskim momentima između akcionih dijelova, ali kada se zna da je ovo njegov autorski debi, rezultat u svakom pogledu nadmašuje očekivanja i bez većih problema parira novijim žanrovskim konkurentima.

Žestok, ogoljen, egzotičan, prljav i dovoljno autentičan “Čovjek majmun” osim što na pravi način uvodi indijsku kinematografiju u moderni akcioni žanr, pokazuje da Patel osim glumačkog talenta, raspolaže sa više nego zanimljivim scenarističkim i režiserskim potencijalom. Ostalo je, kako su nas junaci akcionog žanra davno naučili, samo stvar treninga, upornosti i nešto malo novca.