РЕЦЕНЗИЈА “Човјек мајмун” (2024): Сузе, крв и зној VIDEO

Појава филма “Човјек мајмун”(Monkey Man), иза којег као аутор стоји Дав Пател, индијски глумац, прослављен филмом “Милионер из блата”(2009), режисера Денија Бојла, можда је изненађење за онај слој публике који га је пратио у филмовима попут мелодраме “Хотел Мумбај” или фантазије “Зелени витез”, јер се Пател овдје налази у трострукој улози режисера, сценаристе и глумаца у чистокрвном акционом филму.

Изненађење није толико када се зна да је Пател носилац црног појаса у теквандоу и велики љубитељ филмске акције, који је у продукцију овог филма уложио прилично труда, времена и сопственог новаца, како би направио свој омаж жанру, наравно са препознатљивим друштвеним и културолошким идентитетом индијског потконтинента у позадини.

Сама прича је, како и приличи овом жанру, базична до сржи. Похлепни и манипулативни гуру Баба Шакти (Марканд Дешпанд), уз помоћ  корумпираног шефа полиције Рана (Сикандар Кер) отима земљу сеоској сиротињи, како би уз помоћ новца крупног капитала градио ексклузивне локације за богаташе, а приликом једног таквог посла страда село и мајка главног јунака, Дечка, којег у одраслој варијанти игра Пател.

Неколико година касније, Дечко је анонимни борац, који се преко ноћи бори под маском мајмуна у илегалним подземним борбама, док преко дана тражи прилику за освету која га води као помоћног кухињског радника у раскошни хотел којим управља Квини (Ашвини Калсекар), а који је параван за прљаве послове Шактија и Ране.

Укратко, то је класична акциона прича у пет чинова: пролог, акција, пораз, опоравак уз вјежбу и финална акција, која јасно дугује бројним класицима жанра од Лијевог “У змајевом гнијезду”, преко Ван Дамовог “Кик-боксера” и “Рације”  Гарета Едвардса до “Џон Вика”, уз још много посијаних цитата широм филма. И Пател нема проблем са мањком жанровске оригиналности, јер просто речено, зна да је његова изведба довољно аутентична, да понуди нову пермутацију класичних жанровских образаца и због тога се чак у једном моменту храбро зеза на рачун “Џон Вик” серијала из фановског угла.

Уз фантастичну асистенцију директора фотографије Шарона Меира, монтажерског тима и надахнуте глумачке екипе, Пател без већих проблема показују да је дорастао властитој амбицији да створи уникатан акциони филм, играјући се као режисер звуком, кинетиком и окусом Индије, прецизније улицама вишемилионског Мумбаја, које се крећу у распону од раја до пакла. Беспријекорна брза кореографија, прилагођена виткој, плесачкој појави самог Патела, уз помоћ, вртоглаве камере,  монтаже и музике појачава се до границе хистеричности, док нас са екрана дословно засипају сузе, зној и крв...

Цјелокупни позитивни утисак, донекле квари његов мањак режисерског искуства, што се прије свега осјети у неравномјерном ритму, помало предугачког филма, створен вишком флешбек сцена и превише развученим драмским моментима између акционих дијелова, али када се зна да је ово његов ауторски деби, резултат у сваком погледу надмашује очекивања и без већих проблема парира новијим жанровским конкурентима.

Жесток, огољен, егзотичан, прљав и довољно аутентичан “Човјек мајмун” осим што на прави начин уводи индијску кинематографију у модерни акциони жанр, показује да Пател осим глумачког талента, располаже са више него занимљивим сценаристичким и режисерским потенцијалом. Остало је, како су нас јунаци акционог жанра давно научили, само ствар тренинга, упорности и нешто мало новца.