Бечки научници открили бактерије старе 138 милиона година

Кликс
Foto: NHM Wien

Научници Природњачког музеја и Универзитета у Бечу су дошли до неочекиваног открића о зубној цаклини првобитне популације дубокоморских ајкула.

Док је познато да су зуби и кости често једини остаци некада живих организама који могу опстати милионима година, јединствено је откриће научника у Бечу да су са фосилним зубима првих ајкула дубокоморске врсте преживјеле и бактерије, које су се, дубоко укопане у зубну глеђ, храниле остацима хране у чељусти ајкуле.

Зубна цаклина припада најтврђим органским тварима које организми могу створити. Стога још више изненађује откриће фосилних бактерија у њој.

Познато је да бактерије кроз свој метаболизам нападају зубну глеђ што узрокује каријес. Међутим, каријес проузрокује већином лезије близу површине зуба, док су фосилне бактерије циљано активно продирале у зубну глеђ. Храниле су се минималним количинама органског материјала похрањеног у тврдој цаклини што је, према научним сазнањима, могуће само уз сложене биохемијске процесе.

Научници су хемијским анализама доказали да су бактерије опстале милионима година јер су кроз хемијске процесе на површинама ћелија за себе везали сићушне глинене минерале који су дјеловали као "ин ситу“ конзервација.