Otkriveno 20 novih mjeseci koji kruže oko Saturna

Priredila: Milanka Mitrić
Otkriveno 20 novih mjeseci koji kruže oko Saturna

Planeta Saturn sada ima 82 mjeseca i tako je postavljena na prvo mjesto po broju prirodnih satelita koje jedna planeta ima. Astronomi su otkrili 20 novih mjeseci koji kruže oko Saturna, te je on na taj način skinuo Jupiter (koji ima 79), sa lunarnog trona.

Jedan od novih mjeseci koji su otkriveni ima najveću poznatu udaljenost od ove planete, a za dva novootkrivena satelita potrebne su dvije godine da okruže oko planete, a ostalima su potrebne i tri godine.

Sedamnaest mjeseci orbitira oko planete retrogradno, u poređenju sa ostalim satelitima ove planete. Retrogradni mjeseci slični su nekim drugim Saturnovim mjesecima. Astronomi smatraju da su novootkriveni prirodni sateliti bili dio velikog mjeseca, koji se raspao u jednom momentu nastanka svemira.

Pomenute mjesece je otkrio tim vođen Skotom S. Šepardom, sa Instituta za nauku “Karnegi”, koristeći Subaru teleskop na Havajima.

- Izučavanje orbite za svaki mjesec otkriva njegovo porijeklo, kao i informaciju koja se tiče stanja oko Saturna u vremenu njegovog nastanka. Način grupisanja ovih mjeseci je vidljiv i oko Jupitera i to pokazuje da su se nekada davno desili nasilni procesi između prirodnih satelita u Saturnovom sistemu ili sudaranja sa spoljnim objektima, kao što su asteroidi i komete - objasnio je Šepard i dodao da je teleskop koji su koristili prilikom ovih istraživanja jedan od najboljih na svijetu.

Izučavajući ove male mjesece i njihove interakcije u našem solarnom sistemu velikih planeta, astronomi su došli do odgovora na koji način su ovi svjetovi formirani i kako su se razvijali.

Institut “Karnegi” je objavio takmičenje za davanje imena za pet ovih mjeseci, te su oni imenovani Pandia, Ersa, Eirene, Philophrosdžne i Eupheme. Na taj način će imenovati i ostale.

- Bio sam oduševljen količinom angažovanosti javnosti kada smo imenovali Jupiterove mjesece, te smo stoga odlučili da svima na isti način pružimo priliku da učestvuju u imenima. Ovaj put, mjeseci moraju da budu imenovani imenima iz nordijske, galske i inuitske mitologije - dodao je Šepard.

Saturnovi mjeseci razdvojeni su na deset grupa i to na: male satelite, pastirske satelite, koorbitalne mjesece, unutrašnje velike mjesece, alkionide, trojanske mjesece, spoljašnje velike mjesece, te na inuitsku grupu, nordijsku i galsku grupu.