Откривено 20 нових мјесеци који круже око Сатурна

Приредила: Миланка Митрић
Откривено 20 нових мјесеци који круже око Сатурна

Планета Сатурн сада има 82 мјесеца и тако је постављена на прво мјесто по броју природних сателита које једна планета има. Астрономи су открили 20 нових мјесеци који круже око Сатурна, те је он на тај начин скинуо Јупитер (који има 79), са лунарног трона.

Један од нових мјесеци који су откривени има највећу познату удаљеност од ове планете, а за два новооткривена сателита потребне су двије године да окруже око планете, а осталима су потребне и три године.

Седамнаест мјесеци орбитира око планете ретроградно, у поређењу са осталим сателитима ове планете. Ретроградни мјесеци слични су неким другим Сатурновим мјесецима. Астрономи сматрају да су новооткривени природни сателити били дио великог мјесеца, који се распао у једном моменту настанка свемира.

Поменуте мјесеце је открио тим вођен Скотом С. Шепардом, са Института за науку “Карнеги”, користећи Субару телескоп на Хавајима.

- Изучавање орбите за сваки мјесец открива његово поријекло, као и информацију која се тиче стања око Сатурна у времену његовог настанка. Начин груписања ових мјесеци је видљив и око Јупитера и то показује да су се некада давно десили насилни процеси између природних сателита у Сатурновом систему или сударања са спољним објектима, као што су астероиди и комете - објаснио је Шепард и додао да је телескоп који су користили приликом ових истраживања један од најбољих на свијету.

Изучавајући ове мале мјесеце и њихове интеракције у нашем соларном систему великих планета, астрономи су дошли до одговора на који начин су ови свјетови формирани и како су се развијали.

Институт “Карнеги” је објавио такмичење за давање имена за пет ових мјесеци, те су они именовани Пандиа, Ерса, Еирене, Пхилопхросџне и Еупхеме. На тај начин ће именовати и остале.

- Био сам одушевљен количином ангажованости јавности када смо именовали Јупитерове мјесеце, те смо стога одлучили да свима на исти начин пружимо прилику да учествују у именима. Овај пут, мјесеци морају да буду именовани именима из нордијске, галске и инуитске митологије - додао је Шепард.

Сатурнови мјесеци раздвојени су на десет група и то на: мале сателите, пастирске сателите, коорбиталне мјесеце, унутрашње велике мјесеце, алкиониде, тројанске мјесеце, спољашње велике мјесеце, те на инуитску групу, нордијску и галску групу.