У Шкотској откривен делфин из доба јуре

Танјуг
У Шкотској откривен делфин из доба јуре

Шкотска има свог праисторијског поморског рептила али није ријеч о Неси, митском чудовишту из Лох Неса.

Научници су саопштили да су истражили фосилне остатке поморског рептила налик делфину на шкотском острву Скај. Животиња је живјела прије 170 милиона година и била је дуга 4,3 метра, пише Ројтерс.

Створење названо "Dearcmhara shawcroshi" припада групи ихтиосауруса који су били доминантни водени рептили у вријеме када су диносауруси владали свијетом. Ихтиосауруси су живјели 150 милиона година прије него што су нестали прије око 95 милиона година.

Рептил је живио у топлим, плитким морима током јуре, хранећи се рибом. Остаци су непотпуни али облик костију на предњим перајима показује да је, иако средње величине, био изузетно јак и брз пливач, кажу научници.

"Из Шкотске је и то је први, искључиво шкотски водени рептил који је откривен и проучен", навео је палеонтолог Стив Брусати са Универзитета у Единбургу у студији објављеној у листу "Scottish Journal of Geology".

"Многи други фосили поморских рептила пронађени су у Шкотској, али је већина нестала у приватним колекцијама или је продата. Овај узорак коначно разбија тај циклус: пронашао га је приватни колекционар који је урадио сјајну ствар - поклонио га је музеју и сарађивао са научницима."

Аматерски ловац на фосиле Брајан Шовкрос пронашао је фосиле на плажи на острву Скај 1959. и поклонио их деведесетих глазговском Музеју лова.

Створење је добило име "dearcmhara" (изговара се џарк вара) по галском изразу за "воденог гуштера" и Шоквросу коме су научници жељели да одају признање.

Откриће рептила баца ново свјетло на период Јуре који се сматра црном рупом када је ријеч о фосилима поморских рептила и Шкотска је једна од ријетких земаља која има фосиле из тог периода.

Други фосили указују на то да је "водени гуштер" живео са другим воденим рептилима попут плесиосауруса а чувена, неухватљива Неси, митско чудовиште из језера Нес, најчешће се описује као плесиосаур, са дугим вратом и перајима попут весла.