Најбизарнији диносаурус икада био је карика која недостаје...

Агенције
Најбизарнији диносаурус икада био је карика која недостаје...

Чилесаурус, диносаурус првобитно описан као сродник тираносаурус рекса, припадао је потпуно другачијој групи диносауруса, што би могло да има утицаја на комплетно породично стабло тих праисторијских животиња.

Необичан диносаурус биљојед, чија силуета подсјећа на предатора велоцираптора, чији фослини остаци су ископани у Чилеу прије 13 година, представља карику која недостаје у еволуцији диносауруса, наводе истраживачи.

Ревидирана процјена чилесауруса, који је био величине кенгура, објављена у часопису Biology Letters, подупире теорију објављену раније ове године, која би могла фа измени већ дуго постојећу класификацију свих диносауруса, пише Гардијан.

Диносауруси су господарили свијетом током 160 милиона година, док се астероид није сударио са Земљом прије 65,5 милиона година и избрисао их са њеног лица. Преживјели, они који су могли да лете, преци су данашњих птица.

Коаутор студије, предсједник Британског палеонтолошког друштва Пол Барет каже да чилесаурус заиста помаже да се попуни еволутивни јаз између двије групе великих диносауруса.

Кад је његово откриће први пут представљено 2015. године, чилесаурус је био сврстан у тероподе, поред диносауруса месождера, на чијем се врху налази тираносаурус рекс. Научници су тада напоменули да је мало чудно што се он ту нашао. Један од њих га је описао као "најбизарнијег диносауруса икада откривеног".

Горњи дио његовог тијела у потпуности је одговарао тероподима, "птицолика" структура кукова и пљоснати "листолики" зуби указивали су на биљоједа, односно на то да дијели карактеристике и са подродом орнитисхија.

Барет каже да чилесаурус изгледа као рани огранак гране теропода, који се адапритао да биљну исхрану. Живео је прије 150 милиона година, што је раније од многих терапода месожедера.

На основу анализе 450 анатомских дијелова раних диносауруса, Барет и његов колега Метју Барон, са Универзитета у Кембриџу, покушали су да му пронађу мјесто у породичном стаблу диносауруса. Оно што су открили потврдило је њихове слутње.

"Закључили смо да чилесаурус није био чудни теропод биљојед, већ чудна животиња биљојед, која је уствари била рани огранак друге групе - орнитисхија", каже Барет. А то откриће има веома битне импликације, које ће утицати на оно што је до сада познато о диносаурусима.

Чилесаурус показује да су неустрашиви предатори убице, под "кишобраном" теропода, у ствари, били у много ближем сродству са много питомијим редом орнитисхија.

Чилесаурус је "нова" животња која ће научницима помоћи да "зацементирају" тај однос, закључује Пол Барет.