Серија “Сквид гејм” срушила све рекорде гледаности на “Нетфликсу”: Насиље и критика капитализма створили глобални феномен

ЛОС АНЂЕЛЕС - Популарна јужнокорејска хит серија “Сквид гејм”, режисера Хванг Донг-Хјука, званично је постала најгледанији наслов у историји “Нетфликса”.

У периоду од само 25 дана ултранасилну корејску серију погледало је 111 милиона корисника широм свијета, саопштила је јуче платформа за стриминг. Овај податак ставио је “Сквид гејм” испред серије “Бриџертон” коју су у првих 28 дана од објављивања гледала 82 милиона. “Сквид гејм” је премијерно приказан 17. септембра и брзо је заузео прво мјесто на листи, да би у сљедеће двије седмице постао планетарни феномен.

Творац серије “Игре лигње”, како гласи у буквалном преводу на српски, сценарио за ову серију написао је још 2009. године, али је наредних десет година упорно одбијан због вишка насиља и крви. У једном моменту морао је да прода свој лаптоп од 700 долара како би могао да преживи не слутећи да ће, неколико година касније његов сценарио бити најгледанија серија широм планете. Многи се и даље питају у чему је тајна успјеха серије која се, у суштини, заснива на тзв. “Бетл ројал” феномену (названом по истоименом јапанском филму), тј. одређеној групи која се бори до међусобног истребљења. У суштини, серија је постављана као драма са трилер/хорор елементима, чија окосница радње се одвија око морално спорне и у суштини насилне (дјечје) игре са смртоносним исходом. Побједник добије 39 милиона долара, ко изгуби - умире.

Сеонг Ђи Хан је зависник од коцкања који очајнички жели да издржава ћерку и болесну мајку. Пошто прихвати позив мистериозне организације да учествује у добро плаћеној игри са високим улозима, он схвата да је ушао у турнир смрти и да ће само један од учесника преживјети. Укупно 456 очајника свих профила учествује у тој игри, гдје кроз шест интерпретација дечјих игара треба да преживе и освоје оно што за њих значи животни преокрет - 39 милиона долара. Учесници су потпуно различити људи, од гангстера са тетоважом пиштоља на лицу, преко пакистанских емиграната и обољелог од рака до оног који планира да од новца одведе породицу преко границе.

Преиспитујући актуелну проблематику колективне пандемијске отуђености и анксиозности, те све наглашенијих класних разлика унутар либералног капитализма, а то је нешто с чим се тренутно може идентификовати читав свијет, серија је постала друштвена тема и културни феномен међу потпуно различитим слојевима публике. Наравно, муњевитом ширењу свој допринос дао је још један глобални друштвени феномен - интернет, а остало је било само питање времена. Брајан Ху, професор филма на америчком универзитету Сан Дијего, у интервјуу за АПФ каже да је тајна успјеха серије у оригиналном приказу друштвених неједнакости.

- Публика западног свијета повезивала је стране медије искључиво са приказивањем сиромаштва и то је постао начин на који гледа на остатак свијета. Међутим, јединствена ствар у вези са “Сквид гејмом”, али и “Паразитом” и другим јужнокорејским филмовима је у томе што не приказује само сиромаштво и класну неједнакост, већ приказује и богатство корејске техничке и филмске савремености. Доносећи снажну тему, палету вишедимензионалних ликова и стилизован приказ насиља серија остаје у свијести и наводи нас на тестирање властитих вриједности, истовремено нам приказујући једну нову културу - рекао је Ху.

Наравно, серија није направљена искључиво за западни свијет, а у прилог томе говори податак како је популарна у више од стотину земаља, што јасно даје до знања како се с темом друштвених неједнакости идентификовала читава планета. Управо тај глобално повезани свијет омогућио је ширење њене популарности, комуницирајући путем друштвених мрежа и вирално је уврстивши у поп културу данашњице, стварајући трендове, садржаје, видео-исјечке, мимове, “Тикток” изазове, па чак и костиме за долазећу Ноћ вјештица. Занимљиво је, такође, да се “Нетфликс” полако претвара у неку врсту глобалног културног амбасадора. Прво је шпанску серију “Каса де папел” претворио у мегахит, затим се француски “Лупин” пробио на прво мјесто у Америци, а сада је и Јужна Кореја добила достојног представника.

Наставак

Редитељ серије Хванг Донг-Хјук изјавио је за “Тајмс” да још нема конкретан план за “Сквид гејм 2” иако у свијету шоу-бизниса вриједи правило да се гвожђе кује док је вруће.

- Тренутно немам планове с радом на другој сезони. Умара ме размишљање о томе - рекао је Хјук иако је признао да је током рада на првој сезони размишљао о наставку који би се базирао око мистериозног Фронтмена, којег у серији упознајемо као бившег полицајца и главног ума читаве игре.