Serija “Skvid gejm” srušila sve rekorde gledanosti na “Netfliksu”: Nasilje i kritika kapitalizma stvorili globalni fenomen

LOS ANĐELES - Popularna južnokorejska hit serija “Skvid gejm”, režisera Hvang Dong-Hjuka, zvanično je postala najgledaniji naslov u istoriji “Netfliksa”.

U periodu od samo 25 dana ultranasilnu korejsku seriju pogledalo je 111 miliona korisnika širom svijeta, saopštila je juče platforma za striming. Ovaj podatak stavio je “Skvid gejm” ispred serije “Bridžerton” koju su u prvih 28 dana od objavljivanja gledala 82 miliona. “Skvid gejm” je premijerno prikazan 17. septembra i brzo je zauzeo prvo mjesto na listi, da bi u sljedeće dvije sedmice postao planetarni fenomen.

Tvorac serije “Igre lignje”, kako glasi u bukvalnom prevodu na srpski, scenario za ovu seriju napisao je još 2009. godine, ali je narednih deset godina uporno odbijan zbog viška nasilja i krvi. U jednom momentu morao je da proda svoj laptop od 700 dolara kako bi mogao da preživi ne sluteći da će, nekoliko godina kasnije njegov scenario biti najgledanija serija širom planete. Mnogi se i dalje pitaju u čemu je tajna uspjeha serije koja se, u suštini, zasniva na tzv. “Betl rojal” fenomenu (nazvanom po istoimenom japanskom filmu), tj. određenoj grupi koja se bori do međusobnog istrebljenja. U suštini, serija je postavljana kao drama sa triler/horor elementima, čija okosnica radnje se odvija oko moralno sporne i u suštini nasilne (dječje) igre sa smrtonosnim ishodom. Pobjednik dobije 39 miliona dolara, ko izgubi - umire.

Seong Đi Han je zavisnik od kockanja koji očajnički želi da izdržava ćerku i bolesnu majku. Pošto prihvati poziv misteriozne organizacije da učestvuje u dobro plaćenoj igri sa visokim ulozima, on shvata da je ušao u turnir smrti i da će samo jedan od učesnika preživjeti. Ukupno 456 očajnika svih profila učestvuje u toj igri, gdje kroz šest interpretacija dečjih igara treba da prežive i osvoje ono što za njih znači životni preokret - 39 miliona dolara. Učesnici su potpuno različiti ljudi, od gangstera sa tetovažom pištolja na licu, preko pakistanskih emigranata i oboljelog od raka do onog koji planira da od novca odvede porodicu preko granice.

Preispitujući aktuelnu problematiku kolektivne pandemijske otuđenosti i anksioznosti, te sve naglašenijih klasnih razlika unutar liberalnog kapitalizma, a to je nešto s čim se trenutno može identifikovati čitav svijet, serija je postala društvena tema i kulturni fenomen među potpuno različitim slojevima publike. Naravno, munjevitom širenju svoj doprinos dao je još jedan globalni društveni fenomen - internet, a ostalo je bilo samo pitanje vremena. Brajan Hu, profesor filma na američkom univerzitetu San Dijego, u intervjuu za APF kaže da je tajna uspjeha serije u originalnom prikazu društvenih nejednakosti.

- Publika zapadnog svijeta povezivala je strane medije isključivo sa prikazivanjem siromaštva i to je postao način na koji gleda na ostatak svijeta. Međutim, jedinstvena stvar u vezi sa “Skvid gejmom”, ali i “Parazitom” i drugim južnokorejskim filmovima je u tome što ne prikazuje samo siromaštvo i klasnu nejednakost, već prikazuje i bogatstvo korejske tehničke i filmske savremenosti. Donoseći snažnu temu, paletu višedimenzionalnih likova i stilizovan prikaz nasilja serija ostaje u svijesti i navodi nas na testiranje vlastitih vrijednosti, istovremeno nam prikazujući jednu novu kulturu - rekao je Hu.

Naravno, serija nije napravljena isključivo za zapadni svijet, a u prilog tome govori podatak kako je popularna u više od stotinu zemalja, što jasno daje do znanja kako se s temom društvenih nejednakosti identifikovala čitava planeta. Upravo taj globalno povezani svijet omogućio je širenje njene popularnosti, komunicirajući putem društvenih mreža i viralno je uvrstivši u pop kulturu današnjice, stvarajući trendove, sadržaje, video-isječke, mimove, “Tiktok” izazove, pa čak i kostime za dolazeću Noć vještica. Zanimljivo je, takođe, da se “Netfliks” polako pretvara u neku vrstu globalnog kulturnog ambasadora. Prvo je špansku seriju “Kasa de papel” pretvorio u megahit, zatim se francuski “Lupin” probio na prvo mjesto u Americi, a sada je i Južna Koreja dobila dostojnog predstavnika.

Nastavak

Reditelj serije Hvang Dong-Hjuk izjavio je za “Tajms” da još nema konkretan plan za “Skvid gejm 2” iako u svijetu šou-biznisa vrijedi pravilo da se gvožđe kuje dok je vruće.

- Trenutno nemam planove s radom na drugoj sezoni. Umara me razmišljanje o tome - rekao je Hjuk iako je priznao da je tokom rada na prvoj sezoni razmišljao o nastavku koji bi se bazirao oko misterioznog Frontmena, kojeg u seriji upoznajemo kao bivšeg policajca i glavnog uma čitave igre.