РЕЦЕНЗИЈА “Све у исто вријеме” (2022): Забава за милион универзума VIDEO

Идеја мултиверзума има свој тренутак у модерној кинематографији, али тријумф идеје не долази од пребогатог “Марвела” и његових суперхеројски обрачуна у различитим универзумима, већ од независног “А24” студија и једне кинеске домаћице, која упечатљиво држи лекцију Доктору Стрејнџу и остатку “Дизнијеве” маскиране екипе.

Да буде занимљивије филм “Све у исто вријеме”, иза којег стоји режисерски тандем два Данијела, Квона и Шајнерта, а који се потписују као Данијелс, има буџет (24 милиона долара) у висини кетеринга “Марвелових” продукција, али у сваком свом сегменту држи лекцију богаташкој конкуренцији, необуздано дивљајући у царству визуелне маште, луцидних сценаристичких снова и граничних простора кинематографије.

У средишту његове приче је на први поглед сасвим обична жена, Евелин Ванг (Мишел Јеох), кинеска емигранткиња, која води праоницу веша у Калифорнији, са својим  мужем Вејмондом (Ке Хуј Кван) који тајно планира развод. Евелин се бори за захтјевним оцем Гонгом (Џејмс Хонг) који долази у неочекивану посјету из Кине и љубавним животом кћерке Џој (Стефани Хсу), која доводи своју дјевојку Беки (Тали Медел) у породичну посјету, док јој у исто вријеме за вратом дише пореска инспекција на челу са злокобном агенткињом Дирдре Бобирдре (Џејми Ли Кертис).

То је све тако на први поглед, већ на другом почиње лудило мултиуниверзума, али не упегланог и коректног, по “Марвеловом” рецепту, већ сулудо суманутог и забавног. У живот главне јунакиње ни из чега ускаче верзија Вејмонда, названа Алфаверзија да јој каже да је она кључ за спасавање цјелокупне стварности. У пракси, то значи да је она одабрана, да може да шета кроз све универзуме, како би зауставила уништење мултиуниверзума од стране краљице хаоса Џобу Тупаки која је у ствари сама Џој.

И ако вам није претјерано јасно, то је прилично разумљиво јер Данијели знају да је прича споредна ствар, када имате ликове веће од живота и када знате да направите режисерски ритам, чији темпо одговара монументалности карактера, претварајући филм у чисту радост визуелне кинетике, која експлодира са екрана у очи, уши и мозак гледаоца.

Сваки нови скок и свака нова Евелин и сваки нови универзум јесу луђи од претходног, а главна јунакиња идући од домаћице преко акционе хероине и куварице до свијета у којем становници имају кобасице умјесто прстију, полако схвата истину да је љубав и породица суштина одбране од зла у свим свијетовима стварности.

Звучи вам као клише над клишеима? У праву сте, али не брините, овакав начин причања клишеа нисте видјели у историји филма. Од класичног гег хумора, породичне мелодраме, кунг фу акције, слепстик комедије, ЦГИ анимације, трилерских залета и стрип естетике до безбројних поп референци и сатире на историју филма од Китона и Чаплина преко Кјубрика, Спилберга и Лукаса до “Матрикса” и “Пиксар” франшиза, све је дозвољено и све се користило да се направи ово мултичудовиште од филма.

Оно што је пропустио сценаристичко-режисерски тандем поправља мајсторска камера Ларкина Сајплеа, ефектна монтажа Пола Роџерса и генијална музика бенда “Сон Лукс”, који граде надреалну позорницу за дивљу игру глумачког ансамбала. И дословно је немогуће измјерити, ко је овдје бољи у грађењу својих ликова од ветеранке кинеског филма Мишел Јеох, која демонстрира да је она више од акционе хероине до убитачно језиве Џејми Ли Кертис, која своје хорорично искуство Краљице вриска претапа у језиви комични лик Дидре, уз беспријекорну асистенцију Квана као савршеног Вејмонда у обје појаве мужа папучара или суперагента Алфа.

Филм “Све у своје вријеме” храбро искаче из оквира два доминантна пола модерне кинематографије, суперхеројских блокбастера и независног артхаус филма, градећи аутентичан израз, који  у једном тренутку личи на све што је филм створио у својој историји, док у другом постаје нешто што биоскоп није дочекао у протеклих стотину и нешто година. Распон од жанровског бућкуриша свих постулата Б-филма до бритке визије породичне комедије и ангажоване драме, тандем Данијел Квон и Данијел Шајнерт пролази муњевито кроз оргазмични коктел ријечи и слике, спакован у савршену цјелину. Укратко, ремек дјело и један од филмова године.