RECENZIJA “Sve u isto vrijeme” (2022): Zabava za milion univerzuma VIDEO

Ideja multiverzuma ima svoj trenutak u modernoj kinematografiji, ali trijumf ideje ne dolazi od prebogatog “Marvela” i njegovih superherojski obračuna u različitim univerzumima, već od nezavisnog “A24” studija i jedne kineske domaćice, koja upečatljivo drži lekciju Doktoru Strejndžu i ostatku “Diznijeve” maskirane ekipe.

Da bude zanimljivije film “Sve u isto vrijeme”, iza kojeg stoji režiserski tandem dva Danijela, Kvona i Šajnerta, a koji se potpisuju kao Danijels, ima budžet (24 miliona dolara) u visini keteringa “Marvelovih” produkcija, ali u svakom svom segmentu drži lekciju bogataškoj konkurenciji, neobuzdano divljajući u carstvu vizuelne mašte, lucidnih scenarističkih snova i graničnih prostora kinematografije.

U središtu njegove priče je na prvi pogled sasvim obična žena, Evelin Vang (Mišel Jeoh), kineska emigrantkinja, koja vodi praonicu veša u Kaliforniji, sa svojim  mužem Vejmondom (Ke Huj Kvan) koji tajno planira razvod. Evelin se bori za zahtjevnim ocem Gongom (Džejms Hong) koji dolazi u neočekivanu posjetu iz Kine i ljubavnim životom kćerke Džoj (Stefani Hsu), koja dovodi svoju djevojku Beki (Tali Medel) u porodičnu posjetu, dok joj u isto vrijeme za vratom diše poreska inspekcija na čelu sa zlokobnom agentkinjom Dirdre Bobirdre (Džejmi Li Kertis).

To je sve tako na prvi pogled, već na drugom počinje ludilo multiuniverzuma, ali ne upeglanog i korektnog, po “Marvelovom” receptu, već suludo sumanutog i zabavnog. U život glavne junakinje ni iz čega uskače verzija Vejmonda, nazvana Alfaverzija da joj kaže da je ona ključ za spasavanje cjelokupne stvarnosti. U praksi, to znači da je ona odabrana, da može da šeta kroz sve univerzume, kako bi zaustavila uništenje multiuniverzuma od strane kraljice haosa Džobu Tupaki koja je u stvari sama Džoj.

I ako vam nije pretjerano jasno, to je prilično razumljivo jer Danijeli znaju da je priča sporedna stvar, kada imate likove veće od života i kada znate da napravite režiserski ritam, čiji tempo odgovara monumentalnosti karaktera, pretvarajući film u čistu radost vizuelne kinetike, koja eksplodira sa ekrana u oči, uši i mozak gledaoca.

Svaki novi skok i svaka nova Evelin i svaki novi univerzum jesu luđi od prethodnog, a glavna junakinja idući od domaćice preko akcione heroine i kuvarice do svijeta u kojem stanovnici imaju kobasice umjesto prstiju, polako shvata istinu da je ljubav i porodica suština odbrane od zla u svim svijetovima stvarnosti.

Zvuči vam kao kliše nad klišeima? U pravu ste, ali ne brinite, ovakav način pričanja klišea niste vidjeli u istoriji filma. Od klasičnog geg humora, porodične melodrame, kung fu akcije, slepstik komedije, CGI animacije, trilerskih zaleta i strip estetike do bezbrojnih pop referenci i satire na istoriju filma od Kitona i Čaplina preko Kjubrika, Spilberga i Lukasa do “Matriksa” i “Piksar” franšiza, sve je dozvoljeno i sve se koristilo da se napravi ovo multičudovište od filma.

Ono što je propustio scenarističko-režiserski tandem popravlja majstorska kamera Larkina Sajplea, efektna montaža Pola Rodžersa i genijalna muzika benda “Son Luks”, koji grade nadrealnu pozornicu za divlju igru glumačkog ansambala. I doslovno je nemoguće izmjeriti, ko je ovdje bolji u građenju svojih likova od veteranke kineskog filma Mišel Jeoh, koja demonstrira da je ona više od akcione heroine do ubitačno jezive Džejmi Li Kertis, koja svoje hororično iskustvo Kraljice vriska pretapa u jezivi komični lik Didre, uz besprijekornu asistenciju Kvana kao savršenog Vejmonda u obje pojave muža papučara ili superagenta Alfa.

Film “Sve u svoje vrijeme” hrabro iskače iz okvira dva dominantna pola moderne kinematografije, superherojskih blokbastera i nezavisnog arthaus filma, gradeći autentičan izraz, koji  u jednom trenutku liči na sve što je film stvorio u svojoj istoriji, dok u drugom postaje nešto što bioskop nije dočekao u proteklih stotinu i nešto godina. Raspon od žanrovskog bućkuriša svih postulata B-filma do britke vizije porodične komedije i angažovane drame, tandem Danijel Kvon i Danijel Šajnert prolazi munjevito kroz orgazmični koktel riječi i slike, spakovan u savršenu cjelinu. Ukratko, remek djelo i jedan od filmova godine.