Naučnici otkrili novi geometrijski oblik

Daily Mail
Naučnici otkrili novi geometrijski oblik

Drevni grčki matematičari klasifikovali su čvrste geometrijske oblike hiljadama godina ranije a od tada je pronađeno zapanjujuće malo novih formi od kojih je posljednja serija klasifikovana pre 400 godina. Međutim, američki naučnici vjeruju da su identifikovali četvrtu klasu oblika nazvanu Goldbergov poliedar.

Prvi tip čvrstih geometrijskih oblika koji je otkriven poznat je kao Platonska tijela i uključuje kocku i tetraedar.

Nakon toga otkrivena su još samo dva nova tipa čvrstih geometrijskih oblika – Arhimedova čvrsta tijela i Keplerova čvrsta tijela koja su otkrivena prije 400 godina.

Međutim, novi oblik koji podsjeća na kompleksnu fudbalsku loptu objašnjen je matematički i mogao bi da otvori put za beskonačan broj sličnih klasa koje čekaju da budu otkrivene.

Sen Šejn sa Univerziteta Kalifornija u Los Anđelesu proučavao je zijenicu ljudskog oka kada je naišao na zanimljivu strukturu poliedra proteina nazvanog klarin, koji pomjera energiju iz ćelija i tako stvara brojne oblike.

On je potom došao do matematičkog objašnjenja ovog oblika a u tom procesu je naišao i na rad Marka Goldberga, matematičara iz 20. vijeka koji je bio ubijeđen da je otkrio novi set oblika – komplikovan poliedar sačinjen iz kombinacije pentagona i heksagona.

Iako dr Šejn nije mislio da su Golgbergovi oblici striktan poliedar, on je vjerovao da je u pitanju zaista bila nova klasa oblika.

U studiji objavljenoj u žurnalu PNAS, dr Šejn i Džejms Gajed opisali su nove oblike koje su nazvali Goldbergov poliedar u čast pokojnog matematičara.