NASA gađala asterod

GS
Foto: X.com

Američka agencija NASA 2022. letjelicom je gađala asteroid Dimorfos.

Ono što je ovom misijom dokazano je da postoji tehnologija kojom može da se skrene putanja takozvanih "ubica gradova".

Ipak, u svemirskom sudaru stvoreno je jato od 37 džinovskih stijena, koje imaju prečnik između četiri i sedam metara, i upravo one sada jure ka Marsu, pokazuje najnovija naučna studija.

Misija koja je nazvana Dvostruki test preusmjeravanja asteroida (DART) smatrana je uspješnom jer je promijenila skretanje Dimorfosa i Didimosa, stijene koja kruži oko njega.

S druge strane, ispostavilo se da je stvaranje jata džinovskih stijena greška, posebno što ako udare u Crvenu planetu mogu da naprave kratere na njoj, naveo je LiveScience, a prenosi B92.

"Korišćenjem opservacija sistema Dimorfos-Didimos pomoću teleskopa Habl, identifikovali smo jato od 37 džinovskih stijena veličine od 4 do 7 metara izbačenih iz sistema tokom udara DART-a. Ispitivali smo orbitalnu evoluciju sličnih stijena i numerički predvid‌jeli njihovo kretanje u narednih 20 hiljada godina. Postoji šansa da udare u Mars u budućnosti. Imajući u vidu atmosferu planete, očekujemo da će neoštećeni da udare u površinu i da će da naprave kratere", piše  u studiji Marka Fenučija iz Evropske svemirske agencije i Albina Karbonjanija iz Opservatorije za astrofiziku u Bolonji.

Ovo je zapravo prvi put da su ljudi napravili meteorsku grupu koja bi mogla da pogodi jednu planetu.

"Nismo očekivali da će toliko stijena da nastane tokom misije. Moguće je da je riječ o stenama koje su već kružile oko asteroida, a da ih je udar izbacio iz te orbite. Nisu nastale u udaru", naveo je za National Geographic Endi Rivkin, planetarni astronom i jedan od članova misije DART.

Kako se tvrdi, vjerovatnoća da će džinovske stijene pogoditi Mars biće velika za 6.000 godina, a nakon toga ponovo za 13.000 godina.