RECENZIJA “Periferija” (2022): Odmetnici vrlog novog svijeta

Trebalo je da prođe nekih 45 godina od momenta kada je Vilijem Gibson objavio prvu pripovijetku “Fragmenti hologramske ruže”, da bi književni otac sajber panka i jedan od najvažnijih književnika današnjice napokon dočekao adaptaciju dostojnu njegovog književnog ugleda i značaja, kroz seriju “Periferija”, snimljenu po njegovom istoimenom romanu iz 2014. godine.

U produkciji studija “Amazon”, pod kreativnom nadzorom tandema Džonatan Nolan i Liza Džoj i po scenariju Sema Smita stvorena je fantastična priča od osam epizoda, gdje je skoro na perfektan način izvedena transformacija jednog medija u drugi, bez gubljenja kreativnog bogatstva i ključnih karakteristika samog predloška, uz precizno profilisanu vizuelnu i idejnu nadogradnju u ekranizaciji.

Autorski tim mudro je uhvatio suštinski duh Gibsonove proze koja se u manjoj ili većoj mjeri kreće u vodama futurističkog noar krimića, kroz specifično viđenje budućnosti, koja podrazumijeva postojanje dvije realnosti, fizičke i virtuelne, globalne prevlasti multinacionalnih kompanija i neoliberalnog kapitalizma te planete na rubu populacionog, urbanog, ekološkog i energetskog kolapsa.

U tom distopijskom svijetu za svoje mjesto pod suncem bore se mali kriminalci, neprilagođeni marginalci, sajber kauboji i mnoštvo sličnih gubitnika, naglašeno odmetničke osjećajnosti, koji su idealni materijal za sukob niske i visoke tehnologije, ključnog lajtmotiva Gibsonove literature.

Smit scenaristički slijedi ovako postavljene idejne obrasce, smještajući u njihov centar glavnu junakinju Flin Fišer, hilibili djevojku iz Apalači planina iz 2030. godine, koja kao gejmerka igara virtuelne stvarnosti spletom okolnosti izabere stranu u sukobu misterioznih korporacija iz Londona iz 2090. godine, uz dodatno doziranje trilerske napetosti i adrenalinske akcije, kako bi se prilagodio agresivnijom pulsu moderne televizijske publike.

Vješta režija Vinćenca Natalija i Alrika Rajlija, koji hirurški precizno tempiraju pripovjedački ritam, ne dozvolivši sa jedne strane pretjeranu intelektualizaciju priče, niti sa druge njenu akcionu banalizaciju, uz fantastičnu kameru i scenografiju, posebno Londona budućnosti, seriju pretvaraju u jedan od zanimljivijih doprinosa žanru naučne fantastike na modernoj televiziji.

Možda bi krajnji utisak bio upečatljiviji da je glumica Kloi Grejs Moric, koja tumači glavnu rolu bila na nivou ostatka glumačkog ansambla, ali koliko god se ona trudila, njen karakter ostaje u sjeni krajnje impresivnih nastupa Garija Kera, Džej Džeja Filda, T'Nie Miler i Luisa Hertuma, koji iz drugog plana kradu šou glavnoj heroini.

Ipak, ne treba biti pretjerano cjepidlaka, jer ono što Moricova ne uspijeva iznijeti u svakom momentu serije, iskusna autorska ekipa rutinski popravlja gurajući u prvi plan prednosti, poput uvjerljivog narativa, dinamične režije, spektakularnog izgleda i autentičnog viđenja žanrovskih standarda. Jednostavnije rečeno, propulzivna, maštovita i vizuelno zaslepljujuća “Periferija” je poželjno osvježenje u striming sezoni podijeljenoj između megalomanski ambicioznih blokbaster franšiza i teško gledljivih arthaus drama namijenjenih kritičarskim žirijima.