RECENZIJA “Ovo je naš grad”: Mračne žice Baltimora

Nova serija Dejvida Sajmona “Ovo je naš grad” vratila je legendarnog scenaristu serija “Odjeljenja za ubistva” i “Žica”, koje su bile dio velike televizijske revolucije igranih serija na granici milenijuma, tamo gdje je sve počelo za njega kao autora, a to su, naravno - ulice Baltimora.

Način na koji je on ulice ovog sjevernoameričkog grada, okovanog kriminalom, korupcijom i nasiljem, pretvorio u vizuelnu poeziju dramskog naturalizma, upakovanu u žanr kriminalističke serije, nije samo pretvorio “Odjeljenje”, a posebno “Žicu” u jednu od najhvaljenijih serija u istoriji televizije, već je odredio i ostatak njegove karijere i prihvaćenosti od strane kritike i publike.

Nošen blistavim glumačkim kreacijama, ovaj, u to vrijeme revolucionaran pristup, pretvorio je Sajmona u miljenika kritike i donio status kulta kod publike, ali ga i osudio na stalno poređenje svih njegovih sljedećih projekata sa serijom koja ga je proslavila. Što je bilo prilično nezahvalno, kako za njega, tako i za sjajne projekte poput “Treme”, “Shoe Me Hero” i”The Deuce”, koje su bile osuđene na boravak u monumentalnoj sjenci “Žice”.

Sa druge strane, povratak u Baltimor očekivano je značio i Sajmonov povratak staroj ljubavi, što se vidi u svakoj rečenici njegovog novog projekta “Ovo je naš grad”, pisanog u saradnji sa piscem i scenaristom Džordžom Pelekanosom. Priča bazirana na istoimenoj knjizi Džastina Fentona, reportera novina “Baltimor san”, prati uspon i pad Operativne jedinice za praćenje oružja policije Baltimora i njenog zapovjednika narednika Vejna Dženkinsa, koji su, sakriveni pod maskom heroja, ogrezli u svijet korupcije, pljačke, nasilja i trgovine narkoticima, kao malo koja zakonska služba u istoriji Amerike.

Jasno je da je, s obzirom na reputaciju autora, scenario za svih deset epizoda napisan na ivici savršenstva, mračnije i depresivnije atmosfere od “Žice”, savršeno prateći duh vremena, jer se u Baltimoru u posljednjih dvadeset godina ništa nije popravilo, već je postalo mnogo gore. Kriminal vlada ulicama, stopa ubistava je u porastu, efikasnost javnih službi postala je slabija, a političari vode računa samo o izbornom rejtingu, što je idealno stanje da ljudi koji bi trebalo da štite zakon posrnu u blato pohlepe i nasilja, a da idealisti završe nemoćni pred stoglavom hidrom kriminala.

Nevezani velikim očekivanjima producenata o gledanosti, u idealnom formatu mini-serije, tandem Sajmon/Pelekanos briljira gradeći novu čudovišnu scenarističku slagalicu Baltimora, grada koji guta svoje stanovnike poput mitskog čudovišta Kentaura, ne dozvoljavajući čak ni najboljima da se izvuku iz njegovog lavirinta.

Ogromnu pomoć scenaristi dobijaju od majstorski složene glumačke ekipe, koju predvodi Džon Berntal, fantastičan u roli narednika Dženkinsa, čovjeka koji od idealističkog početnika za dvadesetak godina postaje dvolično policijsko čudovište. Nadahnuti nastup savršeno gradi portret čovjeka slavljenog kao junaka koji puni statističke kolone hapšenja i zapljena oružja, dok polako ali neminovno postaje opasniji kriminalac u uniformi koji pljačka, ucjenjuje i maltretira ne birajući žrtve i sve dublje uvlačeći svoje potčinjene u svijet sa one strane zakona. Ono što donekle kvari uživanje u seriji je neujednačena režija Ronalda Markusa Grina, koji na momente briljira, savršeno prenoseći ton i atmosferu predloška, dok u drugom momentu putem flešbekova i skokova na relaciji prošlost-sadašnjost tone u određeni stepen konfuznosti narativa. To donekle pojačava element napetosti, histerije i turobnosti, koje prate silaznu moralnu putanju Dženkinsa i njegovog odjeljenja i upornu istragu federalnih službi, ali i otežava snalaženje u kompleksnoj priči.

Ipak, kada se dočepa svoje omiljene teritorije i teme, Sajmon kao i uvijek daje sve od sebe, stavljajući u prvi plan autentičnost i atmosferu svijeta koji je njegova ljubavna opsesija, od prvih dana karijere. Naravno, kao i u svakoj drugoj pravoj ljubavnoj priči, i u ovoj, gdje su glavni akteri talentovan pisac i pokvareni grad, burne drame i naglašenih emocija ima na pretek, pa se višak sentimenta prema akterima i manjak samokontrole u priči moraju oprostiti.