RECENZIJA: “No Sudden Movie” (2021): Mali igrači u velikoj igri

U američkom filmu, duboko podijeljenom između velikih blokbaster produkcija čisto komercijalne orijentacije i art haus ostvarenja, namijenjenih festivalskoj publici i kritičarskim žirijima, pravo je osvježenje pratiti rad nekoliko režisera koji plivaju između ove dvije dominantne holivudske struje.

Stiven Soderberg svakako je jedno od najzanimljivijih autorskih imena od tih nezavisnih stvaralaca i režiser koji svakim novim filmom pažljivo gradi vlastiti autorski rukopis i čuva sopstveni status jednog od posljednjih intrigantnih filmaždija u modernom filmu. Potpuno je svejedno da li snima projekte u eksperimentalnoj formi ili se kreće kao u posljednjem ostvarenju, duhovito nazvanom “No Sudden Movie”, bliže klasičnim žanrovskim vodama, on pravi uzbudljive, zanimljive i zabavne filmove.

U ovom slučaju on je priču scenariste Eda Solomona o grupi sitnih kriminalaca iz Detroita pedesetih, upetljanih u igru velikih igrača iz automobilske industrije, pretvorio u crnohumorni krimić na tragu nekih njegovih prethodnih filmova poput “Out Of Sight” (1998) i “The Limex” (1999). U praksi to znači napet i inteligentan zaplet, odličnu glumačku podjelu, vrhunsku kameru i scenografiju te sigurnu režiju, koja pažljivo balansira tempo od početka do kraja.

Sam film vizuelno i idejno jasan je omaž žanru noar filma četrdesetih i pedesetih, naravno modernizovan Soderbergovim satiričnim pogledom na tekovine američkog kapitalističkog sna i brojnim nenametljivim referencama na zlatne dane pop kulture prošlog vijeka. Ipak, kao što smo već rekli Soderberg režira filmove, a ne aktivističke pamflete na tragu političke korektnosti pa ovo ostvarenje sve elemente njegovog autorskog rukopisa vješto kombinuje u zabavan i uzbudljiv krimić, prateći nekoliko sitnih uličnih igrača, koji se nađu upetljani u posao, koji prevazilazi njihovu ligu. Kurt (Don Čidl), crni kriminalac, koji je upravo izašao iz zatvora, pokušava da nađe posao kojim bi zaradio za bjekstvo iz Detroita pa prihvata dobroplaćenu ponudu misterioznog posrednika Džounsa (Brendon Frejzer) da se pridruži njegovoj grupi krimosa, koja treba da osigura krađu dokumenata u vezi  sa automobilskom industrijom. Ono što se čini rutinskim i dobro plaćenim zadatkom pretvara se u katastrofu, jer tokom akcije Kurt ubija jednog od novih kolega neurotičnog Čarlija (Kiran Kalkin), dok mu se drugi, ostarjeli plejboj i kockar Ronald (Benisio del Toro), pridružuje u spašavanju žive glave, na tragu su im dvije grupe lokalnih mafijaša, policija, ljubomorne žene i misteriozni biznismeni koji su organizovali cijeli posao.

Solomonova priča je vrhunski složena krimi-igra mačke i miša, hronološki smještena u zlatno doba Amerike i koju Soderberg, bez obzira na gomilu likova i višak priče, prvo ubjedljivo zapliće, a potom i raspliće do krvavog i duhovitog finala. Naravno u finišu stvari liježu na svoje mjesto, manje vješti igrači ispadaju iz igre kojoj nisu dorasli, oni iz prve lige ne prljaju direktno ruke, ali kao i uvijek kupe svu zaradu.

Bez obzira na to što na momente imamo osjećaj “već viđenog”, u samoj priči o krađi koja krene po zlu, Soderberg zanatski vješto drži stvari na okupu, a uz maestralnu igru, kompletne glumačke ekipe on izvlači maksimum iz predloška, pretvarajući niskobudžetni krimi-zaplet u odličan film. Koliko god pomenuti zaplet na momente djeluje konfuzno, odlično postavljeni karakteri svih likova, uz nesebičnu međuigru ansambla brzo dižu film izvan prosjeka. Bez obzira na to da li je u pitanju glavni glumački tandem Don Čidl-Bensio del Toro ili sporedni članovi postavke, poput Brendona Fjerzera, Rej Ljote, Meta Dejmona, Džoša Hema, Dejvida Harbura, pravo je uživanje gledati majstore na djelu, pod vođstvom režisera koji zna šta treba da radi sa takvim glumačkim veličinama na jednom mjestu.

Naravno, jasno je da je ovo film koji neće opljačkati kino-blagajne, kupiti zanatske nagrade krajem godine i potresati javnost svojom društvenom angažovanošću, ali je sa druge strane ovo čistih 115 minuta uživanja za sve iskrene ljubitelje sedme umjetnosti.