RECENZIJA: “Moon Knight” (2022): Nije lako biti bog

Nakon paralelnog gledanja “Marvelove” filmske i serijske produkcije u protekle dvije godine jasno je da su filmovi “Marvelovog” filmskog univerzuma više postali stvar “igranja na sigurno”, dok su serije, rađene uz više eksperimentisanja, kvalitetnije od filmova.

To je vidljivo u prvim kadrovima njihovog novog serijala “Moon Knight” u kojima gledamo nikad boljeg Itana Houka (u roli glavnog negativca) kako brižljivo urađenim štapom razbija staklenu čašu za viski i krhotine sipa u svoje sandale, nagovještavajući da ovo nije još jedna predvidljiva i politički korektna saga o maskiranim superherojima. Naprotiv, ovo je mračna i bolna priča o misticizmu i fanatizmu, prožeta surovom i bogatom istorijom starog Egipta, brutalnim seciranjem psiha protagonista, uvučenih u koloplet planova i želja bogova, spakovana u napetu, inteligentnu i zabavnu seriju.

Priča, koju je razvio Džeremi Slejter, počinje iz perspektive Stivena Granta (Oskar Ajzak), smušenog i konfuznog radnika u muzejskoj prodavnici kojeg muče periodi izgubljenog vremena uz poremećaj disocijativnog identiteta i višestruke sukobljene ličnosti u njegovoj glavi. Stiven provodi većinu vremena boreći se za kontrolu sa ličnošću Marka Spektora, koji je avatar Konšua, egipatskog boga mjeseca i osvete, zlokobne pticolike figure, nemilosrdnog i manipulativnog u svom viđenju pravde.

Mark, bivši plaćenik, sve je ono što Stiven nije, opak i vješt tip, koji sije smrt oko sebe zastrašujućom lakoćom. Kao mjesečev vitez, Mark skače po krovovima i bori se oštricama u obliku polumjeseca, ali izvan moći kojim ga je obdario Konšu leži slomljeni čovjek koji nije siguran ko je i šta je. Stiven i Mark u svojim reinkarnacijama nalaze se na putu misterioznom Arturu Harou, bivšem avataru Konšua, koji je promijenio šefa i sada radi za boginju Amit, poznatu kao proždiračica duša, da bi sproveo radikalnu verziju njenog zadatka čišćenja onih duša koji nisu dobre sa ovog svijeta.

I već od prve epizode, koja nas sa lakoćom uvlači u svoj iščašeni i zamršeni svijet superheroja sa poremećajem ličnosti i staroegipatskih bogova sa poremećajem shvatanja dužnosti, uočavamo da ovo nije uobičajena priča u stilu “Marvelovih” maskiranih junaka. Slejterov heroj je poremećen lik, sa mračnom prošlošću punom tajni, u službi boga koja ne bira sredstva i način da sprovede planove, a zajedno se bore protiv fanatika i boginje, koji žele da očiste planetu od svakog ko ima čak i lošu misao.

Ipak, Slejter je dovoljno iskusan, talentovan i posvećen scenarista, koji zna da radi superherojsku seriju, a ne psihološku dramu o mentalno poremećenoj ličnosti, nadograđujući mračnu priču spektakularnim vizuelnom izgledom, ubitačnim humorom, napetom akcijom, muzikom i glumom kompletne ekipe zajedno sa Oskarom Ajzakom u nekoliko uloga.

Ajzak na ekranu krade svaki kadar, svejedno je da li je u pitanju smušeni kokni Stiven, efikasni Amer Mark ili zlokobni superheroj Mjesečev vitez, on je različit od svega što ste do sada vidjeli, a da bude bolje, u ovoj kompleksnoj i slojevitoj priči osjeća se prirodno kao pijesak u pustinji. Jednako mu vješto parira Houk, koji fascinira hladnom harizmom tumačeći čovjeka u božanskoj misiji uz utisak da ima kontrolu nad svakom situacijom. Njegov Harou nije megaloman koji traži vlast radi vlasti i želi da uništi planetu zato što je lud, ovo je čovjek koji iskreno vjeruje da čini pravu stvar radeći na oslobađanju pravde na zemlji i stvaranju svijeta bez zla.

Egzotična Maj Kalamvi smireno i vješto drži ravnotežu između njih dvojice, kao Lejla, arheolog i avanturistkinja zaljubljena u Marka, parirajući praktičnošću grandioznosti karaktera glavnih likova.

Svojom energijom i uvjerljivošću pred kamerom oni popravljaju sve potencijalne scenarističko-režiserske greške proistekle iz žanrovske ograničenosti materijala, pretvarajući seriju u napetu i uzbudljivu vožnju, koja balansira između spektakularnosti superherojskog univerzuma, emocionalne drame i avanturističke priče. Bez dileme - najbolja “Marvelova” serija do sada i jedna od najboljih ove godine.