RECENZIJA: “MIlkshake Gunpowder”(2021): Slatka, ali ne baš zdrava pucačina

Kada vidite naslov novog filma izraelskog režisera, egzotičnog imena Navot Papušado, “MIlkshake Gunpowder”, koji bi se prevedeno na srpski jezik mogao razumljivije nazvati “Barutni šejk ili Šejk od baruta”(a ne stupidno “Metak i milkšejk”, kako jeste), prilično je jasno sugerisano šta nas očekuje u njemu. Uzimajući u obzir da je riječ o autoru, čiji je film “Big Bas Wolves”, veliki Kventin Tarantino proglasio najboljim filmom 2013. godine, sve je rečeno o njegovom režiserskom stilu i estetici.

Otkačeni zapleti i bizarni likovi, napeta i furiozna akcija, hektolitri krvi i kiša metaka, duhovite replike i britki dijalozi direktno asociraju, kako na Tarantina, tako i na autorsku poetiku filmova iz “Džon Vik” serijala i njegovih ranih preteča poput radova režisera iz podžanra “herojskog krvoprolića”: Džona Vua, Gareta Evansa i Daga Limana. Očekivano, svega ovog Papušado se pridržava i u svom novom projektu, rađenom za “Netfliks”, samo što je odlučio da mu doda naglašenu notu feminističkog-porodičnog štiha ispričanu kroz odnos nekoliko generacije žena plaćenih ubica koje rade za misterioznu organizaciju pod imenom “Firma”.

Jedna od njih je Sem, kćerka, koja je krenula majčinim stopama, iako je kao dijete doživjela razočarenje kada je njena majka izabrala posao umjesto nasljednice, druga je upravo pomenuta mama Skarlet, koja je odlučila ispraviti greške iz mladosti. Tu je jedna djevojčica Emili, siroče koje se nađe pod zaštitom Sem, njene tri tetke “bibliotekarke” Medelin, Florens i En Mej, koje su odgajala našu heroinu učeći je borbenim tehnikama i korištenju oružja, osvetoljubivi irski mafijaš Mekalister, koji traži osvetu za smrt sina i Natan, amoralni direktor  “Firme”, koji se odrekao sopstvene štićenice, naravno iz višeg poslovnog interesa.

Iako vam ovo zvuči suludo, u pravu ste, jer scenario koji je radio Papušado uz saradnju Eudom Lavskim jeste sublimat klišea akcionog žanra, plus pomenuta aktivistička “ženska” nota i stilizovana retro atmosfera, koji funkcioniše u skladu sa radnom filozofijom Džona Vua: “Da priča služi samo kao poveznica između akcionih scena”. Problem je što je u ovom slučaju, čak i tako jednostavno postavljena priča, toliko izlizana da izaziva blag osjećaj dosade uz jaku želju za premotovanjem filma dok čekate da krene još jedna furiozna akcija, koja je, treba priznati vizuelno stvarno spektakl za oči.

Svejedno je da li se obračuni dešavaju u kuglani ili u biblioteci ili bolnici, film u tim momentima savršeno “radi posao” u  zabavnom, otkačenom i inovatnom stilu, problem je što dva sata treba popuniti i momentima bez pucnjave ili tuče. U momentima dok se Navat drži ironičnog humora, to nekako i prolazi, ali kad krenu dramski momenat, teško je zadržati pažnju na ekranu, dok junaci prilično rutinerski izgovaraju neubjedljive “deža vu” rečenice, poznate iz stotine filmova slične tematike. Stvar bi mogle spasiti nadahnute glumačke kreacije, ali Karen Gilijan kao glavna heroina Sem, jednostavno nema ni kapacitet niti šarm, jednog Kijanu Rivsa ili Čou Jun Fata da iznese film na svojim “ženskim” ramenima, dok sporedne uloge variraju od odličnih rola poput veteranki Karle Guginjo i Mišael Jen ili mlade Klo Kolemen, do prosječnih nastupa Lene Hejd i Anđele Baset.

Da bude gore, muški dio ekipe Pol Điamato, Ralf Ineson ili Adam Nagits, daleko bolje radi svoj dio posla, ali to nikako nije preporuka za ostvarenje, koje želi biti ultimativni ženski akcioni film, rađen u skladu sa “ponjer girl filozofijom” za 2021. godinu.

Ovaj šejk smućkan od furiozne pucačine, prosječnog zapleta, neujednečenih glumačkih nastupa i nenadahnutog feminizma, u skladu sa ukusom ovog slatkog, ali ne pretjerano zdravog napitka, na momente osvježava, ali ga brzo zaboravljate nakon konzumiranja. Da Papušado zna i da može bolje, dovoljno svjedoče maestralni akcioni momenti u ovom projektu, naravno odgledani uz “fast forward” opciju na televizoru.