RECENZIJA “Andor” (2022): Sloboda ili smrt VIDEO

Jedan trijumf može biti slučajnost, ali dva su siguran dokaz talenta i znanja da kreativno autorsko nadahnuće neko umije da pretoči u vrhunsku umjetnost.

U slučaju scenariste i režisera Tonija Gilroja, film “Ratovi zvijezda: Odmetnik 1” pretvorio se u jedan od najboljih filmova u 45 godina dugoj tradiciji franšize, dok je serija “Andor” uspjela ne samo da nadmaši film već je razbila žanrovske granice i postala jedna od najboljih serija godine. Njegov projekat rađen za “Dizni plus” stigao je skromno i bez velikih očekivanja baze obožavalaca, za razliku od serija “Knjige Bobe Feta” ili “Kenobi”, ali je za razliku od njih ponudio vrhunski proizvod, koji briljira igrajući na vlastitu kreativnost, a ne površnu prodaju nostalgije u modernijem pakovanju.

Majstorski napisan scenario, koji se bavi pozadinskom pričom Kasijana Andora (Dijego Luna), jednog od ključnih likova u filmu “Odmetnik 1”, i njegovim uključenjem u pobunu protiv Imperije, predstavlja najozbiljniji i najmračniji materijal u kompletnom univerzumu “Ratova zvijezda”. Balansirajući na maglovitoj granici špijunskog trilera, noar krimića, porodične drame i akcione fantazije, radnja prati Andora, sitnog kriminalca i krijumčara, koji se u okruženju industrijske planete Feriks bavi svojim poslovima ne zauzimajući ničiju stranu, osim svoje. Kada se tokom potrage za davno nestalom sestrom nađe upleten u ubistvo dva korporacijska službenika, Kasijan skreće prvo pažnju imperijalnih policijskih službi, a potom i misterioznog organizatora pobune Lutena (Stelan Skarsgord), koji mu nudi učešće u pljački novca za plate imperijalne vojske. Ono što počinje kao splet okolnosti tokom 12 epizoda pretvara se u savršenu sudbinsku slagalicu o životu čovjeka koji je od sitnog lopova dogurao do herojskog mučenika pobune, spremnog na žrtvovanje vlastitog života tokom krađe nacrta Zvijezde smrti dajući priliku pobunjenicima za njeno uništenje u “Novoj nadi”.

Gilroj vješto izbjegava zamku patetike ili banalizacije njegove herojske sudbine vodeći računa o svakom nivou priče, podzapletu radnje, svakom karakteru i rečenici koju izgovaraju dok gradi džinovsku putanju, koja će polako bivšeg otpadnika sa rubova civilizacije dovesti do pozicije heroja koji se upušta u samoubilačku misiju radi opstanka pobune.

I treba priznati, uživanje je posmatrati velemajstora na djelu, kako u praksi primjenjuje ono što je godinama učio, bruseći zanat od serijala o Džejsonu Bornu do “Majkla Klejtona” u rukopis koji plijeni snagom, uvjerljivošću i ljepotom. Njegovi likovi nisu heroji veći od života, nego mali ljudi koji rade svoj posao i trpe okrutnu mašineriju Imperije do momenta kada se mora donijeti tragična odluka, sloboda ili smrt, dok se velike epske figure poput Lutena ogoljavaju do makijavelističke suštine, čovjeka iz sjenke koji prodaje dušu đavolu i žrtvuje sve kako bi ostvario svoj životni cilj o pobuni, znajući da mu oproštaja nema bez obzira na ishod vlastite misije. Jednako vješto Gilroj postavlja likove druge strane odbijajući da pripadnike Imperije prikazuje kao karikaturalne nosioce zla, gradeći karaktere kroz kompleksne ličnosti, u rasponu od ambicioznog karijeriste preko pedantnih birokrata do posvećenih istražitelja, dajući zlu ljudsko, a ne mitsko lice.

Dovoljno iskusan da izabere pravi autorski tim koji će mu pomoći da kompleksno postavljen scenario pretoči u funkcionalnu seriju, ne gubeći na slojevitosti, ali ne padajući u zamku pretencioznog komplikovanja, on je svoju priču ispričao jednostavno, efikasno i jasno. Dinamična režija britanske trojke Tobi Hajns, Bendažin Karon i Suzana Vajt kombinuje epsku pozadinu sage sa mračnijom poetikom predloška, precizno balansirajući vizuelni aspekt sa idejnim razvojem radnje, mudro prepustivši interakciju likova jednako raspoloženoj glumačkoj ekipi. Nenametljiva gluma Lune savršeno oživljava na ekranu transformaciju Kasijana od buntovnika bez razloga u buntovnika s razlogom, dok s druge strane teatralni nastup Skarsgorda epski dočarava faustovsku figuru vođe koji zna da pobjedu donosi samo cijena plaćena krvlju sljedbenika, dok im ostatak ansambla asistira bez ijednog slabog mjesta.

Kombinacija fantastične priče, režije i glume očekivano daje vrhunsku seriju, ali Gilroj nije stao na tome, znajući da je “đavo u detaljima, pa je pomoću muzike, kamere i montaže napravio (ne)očekivan korak dalje kojim je “Andor” pretvoren u raskošnu umjetničku viziju.

Da skratimo, “Andor” je remek-djelo zato što pomoću vrhunske kombinacije slike i riječi pripovijeda priču staru koliko i ljudski rod, a koja glasi - život ne stvara heroje, nego spremnost na odricanje od istog. Pobuna je zadala udarac, sada je na redu Imperija.