РЕЦЕНЗИЈА “Приче о Џедајима”(2022): Било једном у далеком свемиру

Ко год је у управи моћних компанија “Лукасфилм” и “Дизни” дао одријешене руке аниматору, режисеру и сценаристи Дејву Филонију, када је у питању рад на серијалу “Ратови звијезда”, направио је креативни потез миленијума, који још више добија на величини када се зна моћ и утицај студија “Дизни” у погледу окупљања најбољих људи у свијету индустрије забаве.

У моменту када су углед и слава универзума “Ратова звијезда” били озбиљно начети, након разочаравајућих посљедњих епизода серијала под патронатом Џеја Џеја Амбрамса, част франшизе спасио је Филони одржавајући креативну ватру са фантастичним анимираним серијалима “Ратови клонова” и “Побуњеници” (режија, сценарио), те маестралном играном серијом “Мандалоријан” (режија), схвативши мудро да рад на серијалу “Ратови звијезда”, уз занатски професионализам, тражи врхунско познавање материјала те апсолутну љубав према истом.

Играјући посљедњих година паралелно на два фронта, анимираном и играном, он је крајем октобра, лансирао шест кратких анимираних прича названих “Ратови звијезда: Приче о џедајима” и треба ли рећи, поново подигао нови ниво креативне игре у свијету једне далеке галаксије.

Без велике помпе и најаве, без планског играња на носталгичне емоције обожавалаца попут серијала “Ван Кенобиј” или “Књиге Бобе Фета”, те неке унапријед планиране велике улоге у “Дизнијевим” плановима за комплетан бренд “Ратови звијезда”, он је успио да направи један од креативних врхунаца у серијалу. За разлику од поменутих пројеката, “Приче о Џедајима” нико није тражио осим њиховог аутора, а на почетку пројекта серија је била важна само њему и онима који и уживају у “Ратовима звијезда”. Испоставиће се да је то управо оно што је серију учинило тако привлачном, занимљивом и на крају квалитетном.

Серија се кроз шест кратких епизода бави историјом два џедај мајстора Ашоке Тано и Грофа Докуа, прије, током и након “Ратова клонова” те њиховом судбином, која их је одвела на двије супротстављене стране Силе, уз бројна камео појављивања ликова из филмске приквел трилогије Џорџа Лукаса попут Кви Гон Џина, Анакина Скајвокера и других.

Филонијеви сценарији су минималистички постављени без превише приче и ликова у великој мјери ослањајући се на атмосферу, визуелну снагу анимације и музику, што је додатно истакло бруталну ефикасност његове поставке о историји џедај реда. Три епизоде које прате Ашоку с лакоћом прелазе с дјечије разиграности из првог дијела до разочарења и тихе предаје у другом и новог буђења бунтовничког става у посљедњем дијелу. С друге стране, друге три епизоде иду у супротном смјеру пратећи животни пад грофа Докуа и мајсторски дочаравајући судбину талентованог џедај идеалисте, суоченог с неуспјехом Републике, политичком корупцијом и неједнакошћу грађана пред институцијама, које се заклео да ће штитити. Он постепено клизи на пут трагичне фигуре издајника који пада у канџе Дарта Сидијуса или императора Палпатина, уништавајући себе и све што воли.

С уживањем гледамо како Филонијева екипа, која тачно зна колико је добра у ономе што ради, гради савршену комбинацију текста и слике уз мајсторску карактеризацију ликова и атмосфере серије. Свака од шест епизода пуна је пажљиво дозиране митологије, надахнутих идеја и занимљивих детаља повезаних са ширим предањем о “Ратовима звијезда”. Свих шест прича вишеструко су емотивне и пуне слојевитих значења, али с друге стране функционишу према гледаоцу једноставно, доносе неколико сјајних изненађења и запањујућих тренутака, који улазе у сами креативни врх комплетног универзума.

Можда ова анимирана мини серија није суперпројекат у комерцијалном смислу или кључни садржај “Ратова звијезда” у креативном погледу, али начин на који враћа изворну магију серијала, који траје више од 45 година, једноставно изазива поштовање према таленту и храбрости људи који стоје иза њега. Њиховим ријечима, Сила је дефинитивно уз њих.