Откривена огромна вулканска купа, могла би да изазове катастрофу

Агенција
Откривена огромна вулканска купа, могла би да изазове катастрофу

Једна од највећих вулканских купа на свијету откривена је у подводном вулкану јужно од Јапана, што сугерише да се унутар ње налази огромна количина магме.

Њена структура формирана је током суперерупције која се на том мјесту догодила прије 7.300 година остављајући шупљину величине 12 километара.

Сматра се да је та ерупција збрисала древну културу Јомона, која је тада настањивала јужно јапанско острво Кјушу.

Суперерупције су ријетке, али разарајуће и могу имати глобални утицај због велике количине вулканског пепела и хемикалија које изазивају "вулканску зиму".

Истраживачи који су дошли до овог открића истичу да постоји вјероватноћа да дође до суперерупције на истом мјесту, при чему се ослобађа невероватна количина магме при само једној експлозији.

"Иако је вјероватноћа да дође до гигатске ерупције један одсто у наредних 100 година, процјењује се да би број жртава могао да буде 100 милиона у најгорем могућем сценарију", истиче професор Јошијуки Тацуми.

На основу резултата три истраживања која су спроведена током 2017. године, професор Тацуми и његов тим истраживали су калдеру вулкана. Калдера је кратер који се формира урушавањем вулканске купе након вулкансе ерупције, пише Индепендент.

Тада је и откривена вулканска купа која се наставља на калдеру. Анализирајући камење из купе откривено је да је настало од стврднуте лаве, далеко мањом ерупцијом од оне која се догодила прије 7.300 година.

Након даљег истраживања установљена је растућа количина магме. Научници наводе да то не значи да је слиједећа ерупција одмах иза угла, али би комора магме могла да изазове озбиљну ерупцију.

Резултати истраживања објављени су у часопису Scientific Report, а профест Тацуми планира да у марту посјети ово мјесто како би потврдио резултате.