Zbunjeni naučnici: Nešto se čudno dešava s pticama

Agencije
Zbunjeni naučnici: Nešto se čudno dešava s pticama

Broj ptica pada na globalnom nivou, a rezultati istraživanja šokirali su naučnike i organizacije za očuvanje okoline.

Nebo se prazni, a to nije samo poetska slika - već činjenica, barem nebo u Sjevernoj Americi. Naime, broj ptica u SAD-u i Kanadi smanjio se za 29 posto od 1970. godine, objavili su naučnici, ističući kako je tamo danas 2,9 milijardi manje ptica nego prije 50 godina.

Analiza objavljena u časopisu "Sajens" najopsežniji je i najambiciozniji pokušaj da se sazna što se dešava s ptičjom populacijom. Rezultati su šokirali istraživače i organizacije za očuvanje okoline te biljnih i životinjskih vrsta.

- Gledamo krizu koja je u punoj snazi - rekao je David Arnold, predsjednik i izvršni direktor Nacionalnog društva Audubon.

Stručnjaci već duže vrijeme znaju kako su neke vrste ptica postale osjetljive na izumiranje. No, nova studija, koja se temelji na širokom istraživanju s više od 500 vrsta, otkriva velike gubitke čak i među tradicionalno brojnim pticama kao što su crvendaći i vrapci.

Šta ubija ptice?

Uobičajene vrste ptica ključne su za ekosisteme, suzbijanje štetočina, oprašivanje cvijeća, širenje sjemena i obnavljanje šuma. Kad ove ptice nestanu, njihova nekadašnja staništa ne ostaju ista.

- Ljudi brinu kad nestanu orlovi ili druge vrste poznate zbog svoje veličine ili simbolike, no realno nestanak vrabaca ima veći utjecaj na okolinu, a zbog tog ne brinemo - rekla je Hilari Jang, biologinja za očuvanje na Univerzitetu iz Kalifornije.

Tim istraživača sa Univerziteta, vladinih agencija i neprofitnih organizacija sarađivao je na novom istraživanju koje je kombinovalo stare i nove metode brojanja ptica.

U novoj studiji, istraživači su se okrenuli tim istraživanjima kako bi procijenili populaciju 529 vrsta u razdoblju od 2006. do 2015. godine. Te procjene uključuju 76 posto svih vrsta ptica u Sjedinjenim Državama i Kanadi, ali predstavljaju gotovo cjelokupnu populaciju ptica. Zatim su istraživači koristili zapise o posmatranju ptica kako bi procijenili populaciju svake vrste od 1970. godine, najranije godine za koju postoje konkretni podaci.

Dok su neke vrste rasle, ustanovili su istraživači, većina je opadala - često ogromnim brojem.

Među najteže pogođenim skupinama je vrsta vatroglavi kraljić, čiji je broj pao za 617 milijuna, dok je populacija kosa manja za 440 miliona.

Slično se dešava i u Evropi

Doktor Rosenberg rekao je da je iznenađen raširenošću pada broja ptica. Evropa doživljava sličan gubitak ptica, takođe među uobičajenim vrstama, rekao je dr Gaston sa Univerziteta u Eksteru.

"Brojevi su uopšteno usporedivi", rekao je.

Nova studija nije zamišljena kako bi se utvrdilo zašto ptice nestaju, ali rezultati - kao i ranija istraživanja - upućuju na neke vjerovatne krivce, rekao je dr Rosenberg.

Naučnici vjeruju kako su ptice "desetkovane" gubitkom staništa ptica, što podrazumijeva isušivanje močvarnih područja, krčenja šuma i slično. Osim toga, moderna poljoprivreda i njeni pesticidi, posebno neonikotinoidi otežavaju pticama hranjenje i debljanje.

- Ptice premale tjelesne težine ne mogu dugo letjeti, ne mogu migrirati pa umiru - istakli su naučnici.