Naučnici otkrili da su psi lutalice u Černobilju „genetski različiti“ 40 godina poslije havarije

GS
Foto: NYT

Naučnici su uporedili pse koji žive u černobiljskoj elektrani i one koji žive dalje od nje i otkrili da su černobilski psi „genetski različiti“. Podaci bi mogli pomoći da se otkriju dugoročni efekti izlaganja radijaciji i kod ljudi.

Skoro 40 godina nakon nuklearne katastrofe u Černobilju, stotine divljih pasa i dalje žive na napuštenoj teritoriji koji okružuje ruševine ukrajinske elektrane.

Populacija pasa je sada u fokusu naučne studije kako bi se sagledalo šta bi genetski sastav životinja mogao da otkrije o životu u radioaktivnom okruženju.

U novom izvještaju objavljenom u petak u časopisu Sajens advansis, naučnici su ispitali genetsku strukturu 302 psa koji predstavljaju tri različite „populacije pasa koji slobodno lutaju“ – upoređujući one koji žive unutar elektrane i one koji žive od oko 15 do 40 kilometara dalje.

Tim istraživača je sproveo genetsku analizu koja je otkrila da su psi koji žive u zoni isključenja od 30 kilometara „genetski različiti“ od onih koji žive dalje od epicentra katastrofe.

Iako ovi rezultati ne pokazuju da je zračenje jedini uzrok koji je doveo do ovih genetskih razlika, podaci bi mogli pomoći da se bolje razumeju dugoročni efekti izloženosti radijaciji.

Razlikovanje između toga koje su genetske promene izazvane zračenjem i koje su uzrokovane „drugim faktorima uticaja“ biće složeno.

I pored toga, istraživači imaju „zlatnu priliku“ da počnu da odgovaraju na pitanje: „Kako opstati u ovakvom neprijateljskom okruženju 15 generacija?“ istakla je koautorka studije i genetičarka Elejn Ostrander, prenosi Insajder pisanje Asošijeted presa.

Uzorci DNK pasa su veoma vrijedni, navodi Ostrander, jer često dele iste prostore i hranu kao i ljudi.

„Nikada nismo imali priliku da radimo ovaj posao na životinjama koje tako dobro odražavaju i nas kao vrstu“, dodaje genetičarka.

Kada je elektrana u Ukrajini eksplodirala 1986. godine, stanovnici koji su evakuisani morali su da ostave svoje ljubimce. Mada su vlasti u to vreme pobile mnoge životinje kako bi sprečile širenje kontaminacije, radnici koji su radili na sanaciji terena brinuli su se o nekim psima.

Inicijativa za istraživanje pasa u Černobilu – koja im pruža i veterinarsku negu – procenjuje da u ovoj oblasti živi više od 800 pasa lutalica.