Mion peta prirodna sila

G.S.
Mion peta prirodna sila

Sve sile koje upravljaju našim svakodnevnim iskustvima, ali i cijelim svemirom, mogu se svesti u samo četiri kategorije: gravitacija, elektromagnetizam, jaka i slaba sila. Međutim, naučnici su došli do snažnih dokaza o postojanju i pete sile koja upravlja elementarnim česticama - miona.

To epohalno otkriće proisteklo je iz istraživanja sprovedenih u Fermijevoj nacionalnoj laboratoriji za akceleraciju u Bataviji, u državi Ilinois.

Prema pisanju Bi-Bi-Sija, Vijeće za nauku i tehnologiju Ujedinjenih nacija navodi da dobijeni rezultati pružaju snažne dokaze o postojanju do sada nepoznate subatomske čestice ili nove prirodne sile. Međutim, rezultati eksperimenta “Mion ge-2” još ne predstavljaju konačni dokaz da nova prirodna sila postoji.

Vjerovatnoća da je rezultat dobijen u pomenutoj čikaškoj laboratoriji statistička greška iznosi jedan u 40.000. Taj nivo statističke pouzdanosti u nauci se opisuje kao 4.1 sigma.

Da bi se otkriće smatralo konačno potvrđenim, neophodna je statistička pouzdanost od pet sigma, što znači da je šansa da je rezultat istraživanja slučajan iznosi jedan u tri i po miliona.

Profesor Mark Lankaster, rukovodilac istraživanja iz Velike Britanije, rekao je za Bi-Bi-Si da su otkrili interakciju miona koja nije u skladu sa standardnim modelom, odnosno trenutno opšteprihvaćenom teorijom koja objašnjava ponašanje elementarnih čestica u svemiru.

Profesor Ben Alanah sa Univerziteta Kembridž, koji nije bio uključen u ova istraživanja, kaže da ima osjećaj da će ovo biti stvarno.

- Tokom čitave naučne karijere tragam za tim snagama i česticama izvan onoga što već znamo, i to je to. Ovo je trenutak koji sam čekao - naveo je  profesor Alanah.

Peta osnovna sila mogla bi da pomogne u objašnjavanju nekih velikih zagonetki o univerzumu koje su naučnici pokušavali da odgonetnu posljednjih nekoliko decenija.