Magelanovi oblaci u sudaru sa Mliječnim putem

Agencije
Magelanovi oblaci u sudaru sa Mliječnim putem

Naša galaksija Mliječni put je počela da se sudara sa dvjema patuljastim galaksijama Velikim i Malim Magelanovim oblakom, objavljeno je u astronomskom časopisu “Earth Sky”.

Astronomima je poznato da je predviđeno da se Mliječni put sudari sa velikom spiralnom galaksijom Andromeda, što bi trebalo da se dogodi za četiri milijarde godina, a za sada su počele da nam se približavaju dvije galaksije - Veliki i Mali Magelanov oblak, koje kruže oko Mliječnog puta, pa se može očekivati da dođe do sudara.

To približavanje je prvi signal da predstoji sudar Mliječnog puta sa Velikim i Malim Magelanovim oblakom, a kao posljedica tog sudara već se rađaju nove zvijezde.

- Astronomi već od šezdesetih godina prošlog vijeka promatraju dugačak trag gasa koji potiče iz Magelanovih oblaka, a koji nazivaju Magelanovim potokom. Taj trag gasa proteže se kroz galaktički južni pol Mliječnog puta - piše “Earth Sky”.

Magelanovi oblaci trebalo bi da se u pravom smislu sudare s našom galaksijom za nekoliko milijardi godina, ali prema najnovijim podacima koje su astronomi predstavili na skupu Američkog astronomskog društva (AAS) u Honoluluu, čini se da su se već sada pojavili prvi znaci kolizije.

Naime, prilikom spajanja galaksija obično se stvaraju nove zvijezde, a astronomi su nedavno na periferiji naše galaksije, u blizini Magelanovog potoka, uočili novi zvjezdani skup. Na tom predjelu se inače nalaze najstarije zvijezde naše galaksije, a stručnjaci su otkrili kako su zvijezde ovog skupa sastavljene od materijala iz Magelanovog oblaka.

Tako su naučnici tek nedavno shvatili kolika je prijetnja našoj galaksiji Veliki Magelanov oblak.

Do tog otkrića naučnici su došli nakon što su izradili kompjuterske simulacije kretanja Magelanovog oblaka, pri čemu su ustanovili da će se, umjesto da na bezbjednoj udaljenosti kruži oko našeg Mliječnog puta, Veliki Magelanov oblak nakon nekog vremena sudariti s njom.

Naučnici procjenjuju da je Magelanov oblak trenutno od nas udaljen oko 163.000 svjetlosnih godina i da se udaljava brzinom od 400 kilometara u sekundi. Sudar bi trebalo da se dogodi za oko dvije i po milijarde godina.

Postoji mogućnost da će se prilikom sudara aktivirati crna rupa u sredini naše galaksije, koja će početi da guta sve što se nalazi oko nje, uvećavajući se deset puta.