Kosmičko zvono trese tkivo svemira

G.S.
Kosmičko zvono trese tkivo svemira

Iz svoje cjelokupne ispraznosti, svemir zuji aktivnošću koja dolazi iz gravitacionih talasa. Stvoreni nekom vrstom astrofizičkog fenomena, ovi talasi potresaju vlakna vremena u svemiru i udaraju poput kosmičkog zvona.

Laserske interferometarske opservatorije gravitacionih talasa (LIGO), u SAD i Virgo, u Italiji su prošle godine detektovale signal GV190521, a istraživanja su nedavno objavljena u magazinu “The Astrophysical Jopurnal”.

Signal je izuzetno kratak, traje manje od jedne desetine sekunde i generisan je od izvora udaljenog sedam milijardi svjetlosnih godina. Nastao je kada je svemir bio otprilike na polovini svoje starosti, što ga čini jednim od najudaljenijih izvora gravitacionih talasa do sada otkrivenih.

Gotovo svi detektovani signali gravitacionih talasa do danas su nastali spajanjem, bilo između dvije crne rupe ili dvije neutronske zvijezde. Ovo najnovije spajanje dvije crne rupe sa masama oko 85 i 66 puta većim od mase Sunca najmasivnije je do sada.

Spajanjem je stvorena crna rupa, od 142 solarne mase, i oslobođena je energija jednaka masi oko osam sunčevih masa. Teško je zamisliti trenutno oslobađanje energije koja je ekvivalentna energiji osam Sunaca i njeno pretvaranje u udarni gravitacioni talas koji je putovao sedam milijardi godina do Zemlje, koji je i dalje dovoljno jak da djeluje na laserske detektore na Zemlji.

Kada zvijezde određene mase potroše nuklearno gorivo doživljavaju imploziju jezgra i stvaraju crnu rupu. Fizika unutar tih zvijezda pokazuje da je nemoguća proizvodnja crnih rupa u opsegu mase između 65 i 120 solarnih masa.

Prema teorijama, jedna i možda obje rupe koje su se sudarale bile su previše masivne da bi nastale kolapsom zvijezde. Spajanjem je stvorena još veća crna rupa, 142 puta masivnija od Sunca, koja pripada potpuno novoj kategoriji srednjih masa, nikada ranije viđenih. Ako je to tačno, onda je najverovatnije objašnjenje za postojanje objekta sa 85 sunčevih masa da je on rezultat ranijeg spajanja manjih crnih rupa.

Otkriće sugeriše da postoji hijerarhija spajanja koja vode do sve većih crnih rupa. Novonastala crna rupa sa 142 solarne mase će možda da se spoji sa drugim crnim rupama. Moguće je da se taj proces nastavlja do stvaranja supermasivnih crnih rupa koje se nalaze u jezgrima galaksija.