Recenzija serije “Mer iz Istauna (2021)”: Ne potcjenjujte cure iz provincije

Bilo je prilično jasno i logično da kvantitativnu eksploziju televizijskih serija tokom aktuelne pandemije ne može pratiti jednak nivo kvaliteta, ali da će prva polovina 2021. godine proteći uglavnom u znaku bezidejnosti, osrednjosti i prosječnosti, to niko nije očekivao.

Osim nekoliko časnih izuzetaka, striming servisi i klasične televizijske mreže tokom proteklih šest mjeseci uglavnom su plasirale promašaje tragikomično razapete između velikih ambicija, manjka svježih ideja, sveprisutnog diktata političke korektnosti i rezultata ispod prosjeka. Uključujući čak i velike igrače na polju televizijskih serija poput “Netfliksa”, “Amazona”, AMC-a i HBO-a.

Ipak, HBO ne bi bio to što jeste, da nije imao nekog keca iz rukavu, a njihov neočekivani as zvao se “Mer iz Istauna” i nije imao samo jedan adut već nekoliko njih. I svi su bili vrhunski.

Zahvaljujući njima u velikoj partiji televizijskog pokera igranoj oko gledanosti, pozitivnih kritika i zanatskih nagrada, ova kablovska mreža s lakoćom je ostavila rivale praznih ruku.

Prvi od njih bio je naravno autor serije scenarista Bred Inglzbi, koji je majstorski povezao sve niti svoje priče u multižanrovsko tkanje koje plijeni pažnju publike u svakom svom dijelu. Kriminalistički zaplet istrage ubistva djevojke u malom gradiću u ruralnoj Pensilvaniji diskretno je kombinovan sa porodičnom dramom i socijalno angažovanim trilerom, gdje se sva tri žanrovska nivoa savršeno uklapaju u cjelinu, ne poništavajući jedan drugog, od početka do katarzičnog finala.

Drugi adut jeste odlična režija iskusnog Krega Zobela, koji je zanat kalio na serijama “Ostavljeni”, “Američki bogovi” i “Zapadni svijet”. Ovdje je bio zadužen za režiju svih sedam epizoda i svoj dio zadatka obavio je vrlo sigurno i potpuno nenametljivo, jer “Mer” funkcioniše kao švajcarski sat, od napetog uvoda pilota preko sigurne i logične razrade srednjeg djela do uzbudljivog i potresnog raspleta.

Treći, u ovom slučaju možda i najvažniji adut na strani HBO-a, jeste maestralna glumačka ekipa na čelu sa genijalnom Kejt Vinslet u glavnoj ulozi detektivke Mer Šijan, koja ovdje sa lakoćom demonstrira emocionalnu igru kakva odavno nije viđena ispred televizijske kamere.

Njena Mer jeste sredovječna žena i pandurka umorna od života, u maniru najboljih detektiva žanra tvrdokuvanih krimića, ali za razliku od njih ona svojom oštećenom elegancijom i viškom kila ispod zgužvanih flanelskih košulja i farmerki, skriva težak životni usud. Porodična tragedija (samoubistvo oca i sina narkomana, starateljska borba oko unuka sa njegovom majkom), propuštenih životnih šansi (perspektivna srednjoškolska košarkaška zvijezda, slom braka) i karijera u ćorsokaku (neriješene otmice i ubistvo djevojaka u maloj sredini), samo su dio tereta, koja ona vuče na svojim umornim plećima i sve to pod stalno budnim očima i brzom osudom svojih sugrađana.

Ipak, velika glumica Kejt ne dozvoljava da njen lik završi u blatu patetike i jeftine eksploatacije emocija, već ga gradi kao provincijalnu noar heroinu koju možda život stalno ruši na koljena, ali ona ne odustaje, svejedno da li je u pitanju istraga ubistva ili pobjeda nad ličnim demonima.

Ne potcjenjujte curu iz provincije, poručuje Mer, koja možda nije uspjela pobjeći iz Istauna, ali ipak zna kako se radi prljavi detektivski posao u malom, sjebanom i od Boga zaboravljenom američkom gradiću. Znaju to i Inglzbi i Zobel. Vrijedno, uporno, posvećeno i bez kompromisa. Upravo, tako se pravi i najbolja serija prve polovine 2021. godine.