RECENZIJA: “Sisu” (2023): Ubij ih sve! VIDEO

U eri dominacije filmova koji manipulišu gledaocima na ideološkom planu baveći se aktuelnim društvenim temama ili planski ciljaju emotivnu vezanost određenih fandom grupacija za predmet svoje opsesije, pravo je osvježenje pogledati nepretenciozan film poput finskog akcijaša “Sisu”. To je film koji ne cilja ni na šta osim da gledaoca provede kroz krvolipatajuće nasilje u najboljem maniru eksploatacijskog B-filma.

Film finskog režisera i scenariste Jalmarija Helandera nema većih ambicija osim da bude ono što jeste - rasni akcioni film, uz minimum scenarističkog zapleta i maksimum vizuelne kinetike.

Helanderova ogoljena priča iz Drugog svjetskog rata prati Korpija (sjajni Jorma Tomila) ćutljivog tragača za zlatom i bivšeg komandosa koji je, prema lokalnoj legendi, izgubio svoju porodicu u masakru tokom finsko-sovjetskog rata i tako postao nemilosrdan, osvetoljubivi vojnik sa više od 300 potvrđenih ubistava na njegovo ime, zbog čega ga se i vojska odrekla.

U momentu kada u divljini Laplanda na sjeveru Finske pronađe zlato i krene u banku, sreće nacistički odred u povlačenju, koji za sobom ostavlja spaljenu zemlju bježeći pred Rusima u Norvešku. Grupa podivljalih nacista krade zlato od usamljenog heroja pokušavajući da ga ubiju, što se ispostavlja kao kobna greška. Odbijajući da umre, žilavi, sijedi heroj na svom putu sije smrt golim rukama, nožem, puškama, mitraljezom i krampom, a svi pokušaji nacista da ga ubiju, u rasponu od tenkovskih plotuna do vješanja, ispostavljaju se nedovoljnim jer je on Sisu ili, u slobodnom prevodu, onaj koji odbija da umre.

Nahranjen Tarantinovim radovima iz “Grindhaus” faze, špageti vesternima, ranim radovima Džona Vua u žanru herojskog krvoprolića i bezbrojnim klasicima akcionog B-filma sedamdesetih i osamdesetih, u krajnjem skoru sirova i ogoljena estetika “Sisua” djeluje tako brutalno cerebralna da filmovi serijala”Džon Vik” u odnosu na njega djeluje kao stilizovana psihološka drama.

“Sisu” prati Korpija kroz nekoliko poglavlja (čiji ubitačni naslovi slijede ogoljenu estetiku filma “Zlato”, “Nacisti”, “Minsko polje”) u kojima on ide do nacista, bježi od njih, a potom se vraća po zlato i osvetu, dok se Helander na njegovoj krvavoj putanji zabavlja kao dijete u prodavnici igračaka smišljajući što luđe načine za ubijanje njegovih protivnika i nema ideju da se kaje zbog primitivne postavke svog filma.

I to znači krv, dijelove tijela i surovo nasilje koji nas bombarduju iz svakog kadra dok osvetoljubivi kopač zabija nacistima nož kroz lobanje, baca mine, reže grla pod vodom kako bi iskoristio njihove mjehuriće vazduha, lomi im vratove ili ih komada rudarskim pijukom. Njegova životinjska snaga i jeziva odlučnost djeluju stripovski ikonično omogućavajući gledaocu kao i njegovom autoru, da uživa u pokolju i krvi koja teče preko ekrana bez griže savjesti zbog svojih niskih nagona. Nacisti su zli osvajači koji ubijaju sve redom na svom putu, vukući odred finskih zarobljenica za zabavu, i oni su koji otimaju krvavo zarađeno zlato čovjeku koji gleda svog posla, što znači da su oni zločinci koju po starozavjetnom principu zaslužuju da požanju ono što su posijali, a to je, zna se, “oko za oko, zub za zub”.

Koliko god je brutalan i krvav, “Sisu” je toliko urnebesan i zabavan zato što se ne boji biti besmislen. Ovo je film koji sadrži onu vrstu glupih, akcionih ideja (napada krampom na tenk ili avion), desetine inventivnih ubistava, ali i šaljivih dijaloga koji rešetaju jednako kao meci. On nas podsjeća da zlikovci mogu biti potpuno zli i da nema nijansi u njihovim likovima, te da heroji mogu biti otporni na metke, ali i dalje zanimljivi kao ljudska bića, a ne superjunaci. “Sisu” ne nalazi potrebu da objašnjava svaku tačku radnje, traži istorijske reference, objašnjava rodnu ili rasnu ravnopravnost, ne smeta mu čak ni autoironija, ali najbolje ipak djeluje kad se drži naslova svog posljednjeg poglavlja koje glasi: “Pobij ih sve”. I ne brinite, Korpi je to učinio! Za čistu peticu!

Ocjena: 5