RECENZIJA “Sendmen” (2022): Snovi su odsanjani VIDEO

Skoro tri decenije je ekranizacija stripa “Sendmen”, autora Nila Gejmena, jednog od najvažnijih djela u istoriji devete umjetnosti bila u tzv. razvojnom paklu produkcije sa bezbrojnim odgađanjima, da bi ove godine adaptacija u vidu televizijske serije, napokon dočekala svoju premijeru na striming servisu “Netfliks”.

Ono što je najvažnije jeste to da se taj dugi put kroz pakao isplatio u svakom pogledu - serija “Sendmen” (iza koje kao autori stoje sam Gejmen te scenaristi Dejvid Gojer i Alan Hajnberg), apsolutni je trijumf, ne samo unutar sve masovnijeg podžanra televizijskih strip adaptacija, već i unutar ukupne kinematografske produkcije u aktuelnoj godini. S obzirom na kompleksnost strip predloška i kvalitet konkurencije, to je poduhvat više nego impresivnih razmjera.

Iskusni Gojer i Hajnberg su mudro shvatili da tokom prebacivanja Gejmenovog stripa u drugi medij moraju nešto da oduzmu, ali da jednako tako ne treba nešto na silu da dodaju. Išli su linijom manjeg otpora postavljajući ekspoziciju u strip maniru, sa istaknutim akcentom na vizuelni utisak, ali ne zaboravljajući da je suština Gejmenovog stripa u raskošnoj priči i upečatljivim likovima. Izbjegavajući linearnu naraciju karakterističnu za televiziju, oni su seriju podijelili u dva dijela povezana sjajnom 6. epizodom “Zvuk njenih krila”, držeći se slobodno materijala iz stripova “Preludijum i nokturna” i “Lutkina kuća”, kako bi gledaoca bezbolnije i brže uveli u postavku “Sendmen” univerzuma, a potom ga kada se nađe unutra hipnotisali igrom slike, riječi i glume, koja savršeno dočarava bajkovitu maštovitost Gejmenove čudesne kreacije.

Mudro krenuvši u bajkovitom maniru avanturističke fantazije, autorska trojka je postepeno priču bojila tamnijim tonovima horora, trilera i mračne fantastike, kako bi podizala tempo i atmosferu u ključnim momentima prve sezone od 10 epizoda. Prateći Gejmenovu viziju multižanrovskog miješanja, čija se inspiracija kretala u epskim razmjerama od biblijskih, mitoloških i šekspirovskih uticaja preko žanrovskih momenata trilera, fantastike i horora do pop kulture i kinematografije, stvorena je serija koja ne robuje slijepo diktatu predloška. Ona ga iskreno poštuje te što je još važnije ne pravi jeftine kompromise, kako sa bazičnim fandom stripa, tako ni sa jurišnicima kulture otkazivanja. Poigravanja rasnim, vjerskim ili rodnim obrascima bio je zaštitni znak “Sendmena”, kada to nije bila stvar mode ili trenda, već hrabrosti i poštovanja i tako je tretirano i danas uz jasno isticanje kreativnosti i poštovanja prema izvornom materijalu ali i autorskom doprinosu svakog člana ekipe.

Iako se mora odati poštovanje prema radu scenarističkog i vizuelnog dijela ekipa u kreiranju svijeta kojom se kreće kralj snova Morfej i njegovi saveznici i protivnici, to bi bio polovičan posao da nije perfektnog glumačkog kastinga koji je na pravi način oživio Gejmenovu maštu. Tom Sturidž, doslovno jeste Morfej, isprva ukočeni, arogantni pa čak i okrutni pripadnik božanskih bića znanih kao Vječni, ali kako serija odmiče on u svom karakteru otkriva ljudsku i emotivnu stranu, što se vidi kako na njegovom licu tako i u njegovom ponašanju. Jednako uvjerljivo pariraju mu sjajni Bojd Holbruk kao jezivi odbjegli košmar Korinćanin ili fantastični Dejvid Tjulis kao haotični Džon Di, novi vlasnik Morfejovih oruđa. Posebna priča jesu neke genijalne minijature poput nastupa Marka Hamila kao Bundeve ili Stivena Freja kao Gilberta.

Morfej, gospodar snova, poslije dugog zatočeništva bori se da povrati svoju vlast i unese red u svijet Snivanja i svijet živih ljudi. No, tamo gdje se San kreće kreću se i njegova braća i sestre Smrt, Sudbina, Stihija, Sumanutost, Strast i Slom sa svojim uticajem na krhku prirodu čovjeka. Njegova priča se često odigrava u pravom svijetu, ali se u njima pojavljuju fantastični elementi, kako bi se istakla misterija ljudske prirode, pitanje dobra i zla, kao i posljednje preostale zagonetke našeg svijeta.

Gejmen se kao vrsni metalurg priče bavi tajnama ljudskog života koje ne mogu da se objasne do kraja: ljubavi, roditeljstvu, sjećanju, seksualnosti, prolaznosti, spavanju i smrti, oblastima koje ponekad izgledaju neprijatno i preblizu jedna drugoj. Da skratimo, Gejmen je uz pomoć svojih saradnika napokon odsanjao svoj san o “Sendmenu” i on se kreće na samoj ivici savršenstva, uz poneku mrvicu slabosti, taman da znamo da ga je odsanjao stvarni čovjek, a ne božanski gospodar Sna.