RECENZIJA - “Pokeraško lice”(2023): Ne lažite ovu ženu VIDEO

Scenarista i režiser Rajan Džonson odlučio je da se bavi filmom nakon gledanja klasika Vudija Alena “Eni Hol”, iako je sudeći po njegovoj filmografiji, koja obuhvata noar krimiće “Cigla”, “Braća Blum”, “Nož u leđa” ili naučnofantastične filmove “Petlja” ili “Ratovi zvijezda: Posljednji Džedaj”, usmjerio karijeru u suprotnom smjeru od svog uzora.

Ono što je postalo njegov prepoznatljiv znak, bez obzira na žanrovske ili stilske odrednice njegovih ostvarenja su sjajno napisani likovi i britki dijalozi, koji uz nadarene glumačke interpretacije mogu iznijeti priču, čak i kada ona boluje od viška šablonizacije poput filmova “Posljednji džedaj ili “Nož u leđa 2”, ali kada su ugrađeni u visokonaponsku krimi-priču poput serije “Pokeraško lice” (“Poker Face”), tada imamo priliku da gledamo majstora svog zanata na djelu.

“Pokeraško lice” je zabavno ostvarenje i izuzetak u žanrovskom moru mračnih naturalistički krimi-drama ili psiho-trilerskih seciranja fenomena serijskih ubica, u ovoj eri striminga. Iako, se i kod Džonsona leševi gomilaju munjevitom brzinom, on nije dozvolio da se serija bazira na oporim likovima i atmosferi depresivnog crnila, već je vrtoglavu putanju glavne junakinje Čarli (Nataša Lion) ispratio uz obilje britkog humora, otkačenih karaktera, zabavnih dosjetki, cinizma i ironije.

Polazi od jednostavnog, ali efektnog štosa, a to je rijetka osobina da Čarli može prepoznati bilo čiju laž, što joj omogućuje da može “pročitati” bilo čije pokeraško lice i ne može izgubiti nijednu igru u rasponu od kartanja do istrage ubistva. To se ne sviđa previše vlasnicima kazina pa Čarli zatičemo u Las Vegasu kako životari kao kazino konobarica i nalijeva se pivom između dvije smjene, uz jasnu opomenu, ako ponovo iskoristi talenat, da slijedi izlet u pustinju, a ko je gledao klasike poput “Kazina” ili “Bagzija” dobro zna da je to put u jednom pravcu.

Ipak kada nesigurni Sterling Frost mlađi (sjajna epizoda Edriena Brodija), sin najmoćnijeg bosa Vegasa, odluči da je angažuje u svojoj prevari velikog igrača, stvari kreću po zlu. Sterling mlađi skače kroz prozor kazina, Čarli sjeda u auto i hvata maglu u nepoznatom pravcu, Sterling stariji (Ron Perlmen), bez obzira na ličnu slabost prema Čarli, mora se osvetiti i šalju svog čovjeka za prljave poslove Klifa (Bendžamin Brat) da pronađe bjegunicu. I to se sve dešava u prvoj epizodi, da bi u sljedećih devet pratili Čarli, dok se kreće teritorijom SAD upoznajući gomilu bizarnih likova, koristeći talenat da riješi gomilu nevolja u koje upada. Ukratko, jedna bizarna igra mačke i miša širom Amerike, u kojoj miš izigrava detektiva, dok je mačke love.

I ne treba biti ekspert da shvatite da je ovo sličan motiv koji je Džonson koristio u filmovima franšize “Nož u leđa”, znači, ubistvo-misterija-istraga, samo produžen u deset epizoda, uz još dinamičniji zaplet omogućen samom prirodom medija unutar kojeg je ispričan. Da bude jasno, ovo nije humoristička serija, iako je krcata crnohumornim štosevima, nego punokrvna krimi-priči sa ubistvima, zlikovcima i zagonetkama za detektive, samo što je njen tempo razigran a atmosfera prilično zabavna. Ono što je Džonsonu prednost jeste njegova režiserska vještina da zaplet i tempo uskladi sa besprijekornim glumačkim kastingom (plus brojni poznati kameo gosti), na čelu sa fantastičnom Natašom Lion, koja briljira kao Čarli, hodajući haos od žene i vrhunskog detektiva u istoj osobi, čiji je jedinstveni talenat istovremeno i dar i prokletstvo. Gluma je ključni elemenat kojim Džonson “Pokeraško lice” pretvara u vrhunski žanrovski dragulj, koji čak i kad se dotiče opštih mjesta ili igra na sigurno u samom zapletu, nošen dobrom karakterizacijom likova i još boljim glumačkim izvođenjem, bez problema drži sve u funkciji, od prve do posljednje epizode.

Struktura detektivske priče vozi u specifičnom zanatskom ključu, tzv “kako smo ulovljeni” fazonu, gdje se uglavnom na samom početku prikaže ubistvo, način na koji je izvedeno pa čak i sam ubica, a onda pratimo kako je Čarli otkrila krivca, što je uz njenu vještinu “čitanja” laži, upečatljive likove, odličnu dinamiku, atraktivnu kameru i dobru muziku prilično zabavno i uzbudljivo za gledanje.

U poređenju sa većinom TV-konkurencije, uz nekoliko izuzetaka (“Bari”, “Čovjek sa Floride”), Čarli i ekipa djeluju nepretenciozno svježe i zabavno da praćenje njihovih avantura izgleda kao uzbudljiva vožnja niz tobogan u zabavnom parku. Znači platite kartu i povezite sa Čarli, ženom kojoj se ne smije lagati!