Телескоп Hubble пронашао доказ испаравања воде на Јупитеровом највећем мјесецу

Г.С.
Foto: Агенције

Научници су захваљујући свемирском телескопу Hubble дошли до доказа о испарењу воде на Ганyмедеу, највећем мјесецу Јупитера, преноси портал Кликс.

У свом истраживању су научници користили нове и архивске податке прикупљене помоћу телескопа Hubble у процесу трагања за испарењима која се формирају када се лед на површини претварара из чврстог у гасовито стање.

Тим научника предвођених Лорензом Ротхом на КТХ Краљевском технолошком институту у Штокхолму у Шведској је анализирао податке које је прикупио Hubble спектрограф 2018. године, као и фотографија направљених између 1998. и 2010. године. Ултраљубичасте фотографије је направио инструмент СТИС 1998. године приказују "шарене врпце електрифицираног плина назване ауроралне траке".

Научници су раније вјеровали да је атмоски кисик можда узроковао разлике између УВ фотографија које су настајале временом, међутим, кориштење података космичког спектрографа Рутхов тим је установио да у мјесечевој атмосфери атомски кисик једва да постоји. Због тога је морао постојати други разлог за поменуте разлике.

Температура на екватору Ганyмедеа је могла постати довољно висока да лед на површини отпусти нешто молекула воде. Када су научници анализирали релативну расподјелу ауроре на УВ фотографијама, открили су да се разлике међу њима поклапају с оним гдје би се вода очекивала у атмосфери мјесеца.

Претходна истраживања су показала да би Ганyмеде могао садржавати више воде него сви наши океани. Океан овог мјесеца се налази вјероватно око 160 километара испод површине тако да испарења не потичу од океана. Вода на површини је залеђена због температуре мјесеца.

Ово откриће долази након што је Европска свемирска агенција своју надолазећу мисију назвала JUICE, односно Jupiter ICY Explorer . Лансирање се очекује 2022. године, а долазак на Јупитер 2029. године. Потом ће услиједити трогодишње анализирање планете и њена три највећа мјесеца. ЈУИЦЕ ће се посебно посветити Ганyмедеу као планетарном тијелу и могућем станишту.

НАСА-ина мисија Јуно проучава Ганyмеде и Јупитерово окружење од 2016. године.