Нови докази упућују да је “црвена планета” некада била плава

Г.С.
Нови докази упућују да је “црвена планета” некада била плава

Двојица британских научника су открили испарење водене паре у атмосфери Марса користећи податке добијене са сонде руско-европског “Ексо-Марс” орбитера, саопштио је Роскосмос. Ово је још један доказ да је “црвена планета” некада била бар дјелимично плава.

Мноштво истраживања података што са обритера или ровера посвећено је испитивању трагова древних речних долина које би могле да укажу на то да је вода некада текла површином Марса.

Ново истраживање двојице научника са британског Отвореног универзитета, објављено у часопису Сајенс адвансис, наводи да је откривено присуство водоника који цури из атмосфере ове планете.

До овог открића се дошло захваљујући малом уређају НОМАД који је причвршћен за сонду “Ексо-Марс” Европске свемирске агенције и руског Роскосмоса, а који мјери свјетлост која пролази кроз атмосферу Марса, пише РТ.

Заједнички руско-европски пројекат “Ексо-Марс-2016” први пут је открио хлороводоник у атмосфери Црвене планете, што указује на непознате хемијске процесе, саопштили су из руске свемирске агенције Роскосмос.

“Инструмент НОМАД из темеља мијења наша схватања еволуције воде на Марсу”, тврди доктор Маниш Пател, један од аутора студије.

Инструмент “пружа досад невиђена сазнања о изотопима воде у атмосфери Марса зависно од времена и њихове локације на планети” и то је “кључан елемент за разумијевање како је Марс временом изгубио воду”, и захваљујући томе “престао да буде планета на којој је могућ живот”, наводи Пател, преноси РТС.

Сју Хорн, која руководи свемирским истраживањима у Британској свемирској агенцији, оцјењује да су та истраживања “кључан елемент у настојањима да откријемо тајну Црвене планете”.

“Ако схватимо како се одвија испаравање воде на Марсу, то ће нам помоћи у тражењу одговора на кључно питање: да ли је било живота на Марсу?”, каже Хорнова.

Нова студија објављена је у недјељи када се око Марса направила прилично “велика гужва”. У сриједу, када је студија објављена у научном часопису, кинеска сонда “Тјанвен-1” је ушла у орбиту Марса.

Дан раније, сонда “Амал” (“Нада”) Уједињених Арапских Емирата успешно се поставила у Марсову орбиту.

Коначно, 18. марта очекује се и долазак америчког ровера “Персеверанс”. У најамбициознијој до сада америчкој мисији на Марс, ровер тежак једну тону ће покушати да се спусти у стеновиту увалу са стрмим литицама, названу Кратер Језеро.