Наса: Космички пјешчани сат открива како се рађа звијезда

ГС
Foto: Наса

Космички догађај изазван активношћу једне веома младе звијезде „ухваћен“ је на најновијој очаравајућој слици са Насиног свемирског телескопа „Џејмс Веб“.

Протозвијезда скривена је од погледа у чвору тамног облака гаса и прашине који се распоредио у облику пјешчаног сата. Тамна линија преко средине је протопланетарни диск - густ гас и прашина, који би у будућности могли да формирају планету - отприлике величине нашег Сунчевог система.

Свјетлост протозвијезде шири се изнад и испод овог диска, наводи се у саопштењу Насе.

Пред протозвездом је дуг пут док не постане „права" звезда, а Л1527, како она и њен облак добили име, стари су око 100.000 година - што значи да је у питању релативно младо небеско тијело у поређењу са нашим Сунцем, које је старо око 4,6 милијарди година.

Плави и наранџасти облаци на слици оцртавају шупљине које настају када се материјал удаљава од протозвијезде и судара се са другим околним материјалима.

Живе боје маглине видљиве су само у инфрацрвеном свјетлу које детектује Вебова инфрацрвена камера. Инфрацрвено свјетло је невидљиво људском оку, што овај телескоп чини посебно важним за откривање скривених аспеката универзума.

Плава подручја су тамо гдје је слој прашине најтањи. Што је слој прашине дебљи, плава боја полако постаје наранџаста.

Пошто различите турбуленције инале спречавају формирање нових звезда, које би се формирале, као резултат тога, протозвијезда доминира простором, заузимајући велики дио материјала за себе, објаснили су стручњаци.

Протозвијезда још увијек не генерише сопствену енергију нуклеарном фузијом водоника, што је суштинска карактеристика звијезда. Њен састав - скуп врелих гасова, такође је нестабилан.

Нова слика „Џејмса Веба" пружа увид у то - како су наше Сунце и соларни систем изгледали у својој раној фази.

Почетком октобра „Џејмс Веб опет је одушевио приказима Нептуна и „искричаве" галаксије. Фотографија коју је снимио открива неке од најстаријих звијезда и галаксија у универзуму, укључујући и ону која изгледа као да избацује искре, преноси РТС.