На Мјесецу уочен нови двоструки кратер након удара ракете

ГС
Foto: Агенције

Фотографије које је направио Lunar Reconnaissance Orbiterамеричке свемирске агенције НАСА, који кружи око Мјесеца од 2009. године, откриле су локацију необичног кратера на лунарној површини.

Ријеч је о двоструком кратеру који је посљедица удара дијела ракете, односно о два кратера која се преклапају. Источни кратер има пречник од 18, а западни од 16 метара, а заједно чине отисак који је широк око 28 метара.

Иако су астрономи очекивали удар након што су открили да је дио ракете на путу судара с Мјесецом, двоструки кратер ипак представља изненађење.

Највећу масу кориштених ракета чине мотори јер њен остатак углавном представља празни резервоар горива. Но, двоструки кратер показује да је овај објекат имао велику масу на оба краја када је ударио у Мјесец.

Тачно поријекло ракетног тијела, дијела свемирског отпада који се налази у свемиру већ годинама, засад није познат. Ипак, двоструки кратер би могао помоћи астрономима да ријеше ову мистерију.

Мјесец нема заштитну атмосферу, тако да је испуњен кратерима који настају када објекти попут астероида ударају у његову површину.

Ово је био први пут да је комад свемирског отпада ненамјерно ударио у Мјесец, а да је експертима познато. Ипак, неки кратери су резултат намјерног удара летјелица. Примјера ради, четири велика кратера су настала након мисија Аполо 13,14, 15 и 17 те су много већи од преклапајућих кратера који су настали усљед удара ракете 4. марта. Међутим, максимална ширина новог двоструког кратера је слична Аполловим кратерима.

Првобитно се сматрало да је ријеч о ракети Фалкон компаније SpaceX која је лансирана 2015. године, но касније је саопштено да је вјероватно ријеч о ракети из кинеске лунарне мисије. Међутим, Кинези су одбацили ову тврдњу те су рекли да је ракета мисије Chang'e-5 сагорјела у атмосфери Земље.

Међутим, експерти тврде да већи проблем представља свемирски отпад у ниској орбити Земље гдје се може сударити с функционалним сателитима те тако створити више свемирског отпада који би могао бити пријетња људима у будућим мисијама.

Око Земље се налази најмање 26.000 комада свемирског отпада чија величина одговара величини лоптице за „софтбол“ или је још већа, а у случају судара би дошло до уништења сателита. Такође, постоји више од 500.000 комада свемирског отпада величине кликера, који може оштетити летјелице и сателите. Што се тиче отпада величине зрна соли, број је већи од 100 милиона комада који би могли пробити свемирско одијело, преноси Кликс.