На Јупитеровом мјесецу испарава вода

ГС
Foto: Илустрација

Научници су захваљујући свемирском телескопу Хабл дошли до доказа о испарењу воде на Ганимеду, највећем мјесецу Јупитера.

У свом истраживању су научници користили нове и архивске податке прикупљење помоћу телескопа Хабл у процесу трагања за испарењима која се формирају када се лед на површини претвара из чврстог у гасовито стање, преноси портал б92.

Тим научника предвођених Лорензом Ротом на КТХ Краљевском технолошком институту у Стокхолму у Шведској је анализирао податке које је прикупио Хаблов спектрограф 2018. године, као и фотографија направљених измеđу 1998. и 2010. године.

Ултраљубичасте фотографије је направио инструмент СТИС 1998. године приказују "шарене врпце електрификованог гаса назване ауроралне траке".

Температура на екватору Ганимеда је могла постати довољно висока да лед на површини отпусти неку количину молекула воде. Када су научници анализирали релативну расподјелу ауроре на УВ фотографијама, открили су да се разлике меđу њима поклапају с оним гдје би се вода очекивала у атмосфери мјесеца.

Претходна истраживања су показала да би Ганимеда могла да садржи више воде него сви наши океани. Океан овог мјесеца се налази вјероватно око 160 километара испод површне тако да испарења не потичу од океана. Вода на површини је залеђена због температуре мјесеца.

Ово откриће долази након што је Европска свемирска агенција своју надолазећу мисију назвала ЈУИЦЕ, односно ЈУпитер ИЦy Еџплорер. Лансиранје се очекује 2022. године, а долазак на Јупитер 2029. године. Потом ће усљедити трогодишње анализирање планете и њена три највећа мјесеца. ЈУИЦЕ ће се посебно посветити Ганимеду као планетарном тијелу и могућем станишту.