Магеланови облаци у судару са Млијечним путем

Agencije
Магеланови облаци у судару са Млијечним путем

Наша галаксија Млијечни пут је почела да се судара са двјема патуљастим галаксијама Великим и Малим Магелановим облаком, објављено је у астрономском часопису “Еартх Скy”.

Астрономима је познато да је предвиђено да се Млијечни пут судари са великом спиралном галаксијом Андромеда, што би требало да се догоди за четири милијарде година, а за сада су почеле да нам се приближавају двије галаксије - Велики и Мали Магеланов облак, које круже око Млијечног пута, па се може очекивати да дође до судара.

То приближавање је први сигнал да предстоји судар Млијечног пута са Великим и Малим Магелановим облаком, а као посљедица тог судара већ се рађају нове звијезде.

- Астрономи већ од шездесетих година прошлог вијека проматрају дугачак траг гаса који потиче из Магеланових облака, а који називају Магелановим потоком. Тај траг гаса протеже се кроз галактички јужни пол Млијечног пута - пише “Еартх Скy”.

Магеланови облаци требало би да се у правом смислу сударе с нашом галаксијом за неколико милијарди година, али према најновијим подацима које су астрономи представили на скупу Америчког астрономског друштва (ААС) у Хонолулуу, чини се да су се већ сада појавили први знаци колизије.

Наиме, приликом спајања галаксија обично се стварају нове звијезде, а астрономи су недавно на периферији наше галаксије, у близини Магелановог потока, уочили нови звјездани скуп. На том предјелу се иначе налазе најстарије звијезде наше галаксије, а стручњаци су открили како су звијезде овог скупа састављене од материјала из Магелановог облака.

Тако су научници тек недавно схватили колика је пријетња нашој галаксији Велики Магеланов облак.

До тог открића научници су дошли након што су израдили компјутерске симулације кретања Магелановог облака, при чему су установили да ће се, умјесто да на безбједној удаљености кружи око нашег Млијечног пута, Велики Магеланов облак након неког времена сударити с њом.

Научници процјењују да је Магеланов облак тренутно од нас удаљен око 163.000 свјетлосних година и да се удаљава брзином од 400 километара у секунди. Судар би требало да се догоди за око двије и по милијарде година.

Постоји могућност да ће се приликом судара активирати црна рупа у средини наше галаксије, која ће почети да гута све што се налази око ње, увећавајући се десет пута.