Мађари пронашли пету природну силу?

index.hr
Мађари пронашли пету природну силу?

У основи се комплетна физика креће око четири силе које контролишу наш познати и видљиви свемир, управљају свиме од производње сунчеве топлине до начина на који ради ваш рачунар. То су гравитација, електромагнетизам, слаба нуклеарна сила и јака нуклеарна сила. Нова истраживања могла би нас довести близу још једне силе, пише ЦНН.

Научници Института за нуклеарна истраживања при Мађарској академији наука (Атомки) објавили су открића која би могла бити примјер те пете силе на дјелу. Научници су помно проматрали како један потакнути атом хелија емитује свјетло док се распада. Честице су се шириле под необичним углом од 115 степени, што се не може објаснити познатом физиком.

Водећи научник студије, Аттила Красзнахоркаy, рекао је ЦНН-у да је ово други пут да његови сарадници уочавају нову честицу, коју називају X17, зато што су израчунали њену масу на 17 мегаелектронволта.

“X17 би могла бити честица која повезује наш видљиви свијет с тамном супстанцом”, написао је Красзнахоркаy у одговору е-маилом.

Јонатхан Фенг, професор физике и астрономије на Калифорнијском универзитету Ирвине, рекао је за ЦНН да већ годинама прати рад мађарске екипе и вјерује како би њихово истраживање могло бити ударно. Ако се њихова истраживања буду могла поновити, “биће врло једноставно одлучити ко ће добити Нобелову награду”, објаснио је Фенг.

Мађарски научници раде на резултатима из 2016.

Прије три године мађарски истраживачи су објавили сличан рад у Physical Peview Lettersу, једном од најпрестижнијих научних часописа у физици. Експериментална екипа за нуклеарну физику проучавала је други изотоп берилиј-8, како се распада на основне честице. Видјели су електроне и позитроне како се одвајају од атома под необичним кутовима. Ова открића, која показују да су се честице шириле из берилија-8 отприлике под углом од 140 степени, била су нова и чудна.

“Ми смо увели ту нову честицу, коју нико прије није видио и чије постојање се није могло објаснити широко прихваћеним 'Стандардним моделом' физике честица, па ју је требало помно анализирати”, написао је Красзнахоркаy.

Спознаје Красзнахоркаyева тима упочетку нису привукла много пажње, али Фенг их је почео пратити. Каже како није желио “оставити потенцијално револуционарна открића да леже на столу”.

Калифорнијски физичар развио је теорију која објашњава необична открића

Укратко, ово би могло промијенити физику какву познајемо или би то могла бити једноставна лабораторијска погрешка. “Неки су рекли да су упропастили ствар”, каже Фенг, који је ипак вјеровао да су Мађари у праву. Његова истраживачка група објавила је рад темељен на мађарској студији из 2016. године, изложивши теорију за проматрања онога што је Красзнахоркаyев експериментални тим видио.

Ову невидљиву пету силу на дјелу се описује као “фотофобичну силу”, што значи да се ради о честицама које се “боје свјетла”. Истодобно су нуклеарни физичари широм свијета почели тражити погрешке у мађарској студији те након неколико година остали празних руку.

“Неки врло познати нуклеарни физичари провели су тестове”, рекао је Фенг. Бројке су се поклапале, а нико није могао установити ни да је њихова опрема била погрешно калибрирана. Фенг каже како и његова екипа успоређује мађарске експерименте са “сваким познатим експериментом који је изведен у повијести физике”. Једини начин да се објасни X17 била је досад непозната “пета сила”.

Открића упућују на Свети грал физике

Како би развили своју идеју из 2016. године, Мађари су морали поновити резултате. Њихови налази из 2019. године су управо то. Фенг каже како вјероватноћа да се ради о нечем другом осим честице X17 и нове пете силе износи један према трилион. Додао је да ће откриће бити потпуно потврђено ако нека друга истраживачка група буде поновила ове резултате на трећој врсти атома, осим берилија и хелија. Експерименталне истраживачке групе жељне оваквог рада већ су га контактирале.

Бољи увид у пету силу могао би научнике довести до тога да јој дају конкретно име, да боље схвате њено дјеловање те да развију практичну примјену искориштавања њене моћи. То нас води ближе ономе што се сматрало Светим гралом физике, којем је тежио Алберт Ајнштајн, али га никад није достигао. Физичари се надају да ће створити “јединствену теорију поља”, која ће свеобухватно објаснити све космичке силе од стварања галаксије до понашања кваркова.

Али свемир не открива своје тајне тако лако. “Нема разлога зауставити се на петој сили. Можда постоје шеста, седма и осма сила”, закључио је Фенг.