Једнорог, црна рупа најближа Земљи

Г.С.
Једнорог, црна рупа најближа Земљи

Астрономи при Универзитету у Охају сматрају да су открили сићушну црну рупу, тако мале масе да су морали да смисле ексклузивну категорију у коју би је сврстали.

Удаљену око 1.500 свјетлосних година од наше планете, у сазвијежђу Једнорога у Млијечном путу, научници су имали среће да открију црну рупу која је по досадашњим подацима најближа Земљи. Због необичних својстава и сазвијежђа у коме је откривена, научници са Универзитета у Охају, који су је открили, одлучили су да је назову Једнорог.

- Када смо анализирали податке, ова црна рупа Једнорог једноставно је искочила. Зашто је нисмо раније открили? Изгледа да смо имали спуштене астрономске ролетне - рекао је астроном Таринду Џајашингве.

Црне рупе, у теорији, могу да буду различите масе - од “сићушних” до супермасивних дивова који покрећу срца галаксија. Међутим, када је ријеч о црним рупама насталим гашењем језгара мртвих звијезда, астрономи су током година пронашли неке “масивне празнине”.

Ако се угаси звијезда која има масу мању од 2.3 масе Сунца, општа теорија релативитета каже да ће она постати неутронска звијезда или бијели патуљак, а не црна рупа. Донедавно није пронађена ниједна црна рупа мања од пет соларних маса.

Прије него што су астрономи успјели да пронађу мање црне рупе, њихово постојање је било непоуздано да су, када су примијетили да оближњу џиновску црвену звијезду нешто привлачи, у почетку одбацили могућност да би то могла бити мала црна рупа.

Анализирајући податке из различитих телескопских система и сателита, пажња научника била је усмјерена на црвеног џина у сазвијежђу Једнорога који је био у посљедњој фази живота. Брзина звијезде и начин на који ју је гравитација вукла, сугерисали су да постоји црна рупа око ње која је вуче. Израчунато је да би величина овог мрачног и тихог сапутника требало да буде приближно три соларне масе.

- Као што Мјесечева гравитација утиче на Земљине океане и привлачи их ка себи и одбија од себе, производећи тако плиму и осеку, тако и црна рупа искривљује звијезду у облик сличан лопти за рагби – рекао је астроном Тод Томпсон, који је био члан тима који је раније открио мале црне рупе.