РЕЦЕНЗИЈА “Пад” (2022): Екстремни трилер на 600 метра висине VIDEO

Режисер Стивен Ман, познат углавном по нискобуџетним акционим филмовима, до идеје за свој најновији филм “Пад” дошао је снимајући једну висинску сцену за свој претходни филм “Финални обрачун”(2018).

Његова крајње једноставна, али ефектна идеја, базирана на премиси људског страха од висине, прерасла је на крају у дугометражни филм који се претворио у једно од позитивнијих кинематографских изненађења ове године иако је снимљен уз скроман буџет од три милиона долара.

Сценаристичка идеја о двије дјевојке, екстремне планинарке, које се нађу заглављене на телевизијском торњу на висини од 600 метара изнад пустиње Мојава и њиховој борби за преживљавање сведена је на 20 минута увода и 80 минута агоније двију јунакиња на џиновском челичном стубу.

Наравно, сценаристички тандем, који чине сам Ман и Џонатан Франк, поставља позадински оквир приче прије него што своје јунакиње вине небу под облаке, уводећи публику у адреналинску атмосферу свог филма већ у првим минутима, док камера прати троје планинара: Беки (Грејс Керолајн Кари), Дена (Мејсон Гудинг) и Хантер (Вирџинија Гарднер) који се пењу уз литицу.

Ден трагично гине, а његова супруга Беки не може да преболи губитак утапајући тугу у алкохолу и таблетама, док њен отац (Џефри Дин Морган) безуспјешно покушава да је мотивише да настави живот. Хантер се појављује у једном тренутку нудећи да заједно освоје стари телевизијски торањ Б-67, висок око 600 метара, прије него што он заврши у старом гвожђу, како би подигла своју пријатељицу из депресије и снимила атрактиван материјал за свој видео-блог о екстремним спортовима. Беки нерадо улази у тај изазов, али ипак пристане свјесна да је на ивици самоубиства. Одлазе дубоко у пустињу, гдје почиње успон уз конструкцију торња. Некако стижу на врх, Беки побјеђује свој страх, просипа Денов пепео у симболичном чину побједе прошлости, Хантер снима видео-материјал, али када треба да сиђу, зарђала конструкција степеница руши се у пустињу са њиховим ранцем и опремом, а њих двије остају на челичном стубу високо изнад земље, посједујући један конопац и два мобилна телефона.

Без воде, без сигнала, под немилосрдним сунцем Мојаве, окружене лешинарима и мрачном дилемом споре смрти или брзог пада у дубину, почиње напета филмска игра сведена на два лика, уску платформу на торњу и камеру која прати њихову борбу да преживе.

И можда је прича помало наивно и предвидљиво постављена, са свега два главна и два споредна лика, али начин на који Ман демонстрира режисерске способности да од минималистичке структуре основне идеје створи скоро два сата напетог и језивог трилера, одавно нисмо видјели у модерној кинематографији. Мајсторска употреба камере, која стално кружи око јунакиња снимајући их из сваког могућег угла, уз шкрипаве звукове зарђале конструкције торња, хучања пустињског вјетра и крикова лешинара који ишчекују свој плијен, подижу атмосферу на нови ниво филмске акрофобије, изазивајући страх и физичку неугодност код гледаоца кад год нас режисер усмјери погледом у вртоглаву дубину испод јунакиња.

Овако огољена структура приче и вртоглав адреналински темпо режије траже сами по себи врсне глумце, који могу да изнесу улоге - карактерно и физички. И добро је да су прилично непознате глумице Грејс Керолајн Кари и Вирџинија Гарднер убједљиве, много више у физичком него у драмском дијелу задатка, успијевајући енергијом и кинетиком да поправе предвидљивост позадинске драмске приче и неколико рутинерски изведених преокрета у главном заплету преживљавања.

Можда Манов екстремни двобој са људским страхом од висине има неколико мањих пропуста, али у генералном скору, он је у “Паду” демонстрирао врхунско познавање кинематографских образаца и аутентичан приступ једном, од себе ограниченом филмском поджанру, извлачећи максимум из скромне приче кроз атрактивну реализацију како би створио једно од занимљивијих биоскопских искустава 2022. године.

ОЦЈЕНА 4