Упознајте Луку - претка свих живих створења на Земљи

Агенције
Упознајте Луку - претка свих живих створења на Земљи

Научници сматрају да су пронашли заједничког претка за сва жива створења на Земљи и дали су му име Лука.

Наш најдаљи рођак је једноћелијски организам сличан бактерији, познат као посљедњи заједнички универзални предак (Last Universal Common Ancestor – LUCA). То створење могло би да одговори на питање како је настао живот на земљи.

Истраживачи засад воде дебату о томе да ли је живот настао у неким екстремним околностима – попут Лукине „куће" у близини морског хирдротермалног извора – или у мирном окружењу, попут неке баре.

Истраживачи су анализирали готово 2.000 гена модерних микроба и истражили оне који су пеношени још од настанка живота на Земљи. То их је на крају довело до Луке, који би могао да буде први заједнички предак свега живог на Земљи.

Лука је настао прије око 3,8 милијарди година и у једном тренутку се разделио на двије различите врсте једноћелијских организама – бактерије и археје. То разјашњава један велики проблем који је досад мучио научнике – чињеница да три домена (суперцарства) живих створења која укључују бактерије, археје и еукариоте, попут биљака и животиња, нису имали очигледног заједничког претка.

Такође, научници су могли да анализирају 355 гена који су поријеклом од Луке и да открију оне које дијеле сви остали организми.

Најраније створење највјероватније је живјело у хидротермалном извору испод нивоа океана, гдје су метали, гасови и магма која је избијала из океанског дна мијешали с водом и довели до јединствене комбинације.

Хидротермални извори и данас су мјесто на ком се могу пронаћи најчуднији, најесктремнији и најегзотичнији облици живота, па их научници одавно сматрају кандидатом за мјесто на ком је настао први живот. Многи гени које носи Лука подржавају ту теорију, јер их имају само врсте које су пронађене на мјестима са екстремно високим температурама.

Међутим, откриће би могло да буде и контроверзно, јер научници још нису пронашли оне гене који би Луку одржавали живим. Други истраживачи, пак, оспоравају да је Лука уопште настао у хидротермалним изворима и сматрају да је сасвим могуће да га је тамо случајно однио неки велики догађај, попут удара метеора.

Истраживање, о ком ће сигурно још дуго да се дебатује, објављено је ове недјеље у "Nature Micropiology".