Sve što ste željeli da znate o letjelici koja je sletjela na Mars

Agencije
Sve što ste željeli da znate o letjelici koja je sletjela na Mars

NASA-ina letjelica “InSight lander” otvorio je, nakon što je sinoć sletio na Mars, prozor u “unutrašnji prostor” Crvene planete. Njegovi instrumenti ušli su dublje u Crvenu planetu u potrazi za informacijama koje će otkriti od čega je Mars nastao prije više od četiri milijarde godina.

Bespilotna letjelica sletjela je u ponedjeljk uveče uspješno na Crvenu planetu kako bi započela svoju dvogodišnju misiju kao prvi objekat koji su dizajnirali ljudi da istraži duboku unutrašnjost te planete. NASA je nedavno objavila novu fotografiju koja prikazuje površinu Marsa.

Inače, letjelica je napravljena po ugledu na prethodnu - Mars Feniks letjelicu. Robotska ruka sadašnje letjelice dugaška je oko 1,8 metara.

Ona bi trebalo da podiže seizmograf i jedinicu, odnosno sondu za mjerenje temperature i smjesti ih na površinu Crvene planete. Kamera smještena na ruci snimaće 3D fotografije mjesta slijetanja, stanja instrumenata i aktivnosti InSight letjelice. Senzori na letelici, odnosno sondi, će mjeriti promjene u vremenskim uslovima i magnetnom polju.

Ruka ima četiri motora i može da pomjera zglobove lakta, ramena i zglob šake. Kamera je smještena između lakta i ručnog zgloba robotske ruke.

Kako navodi NASA, ruka će na površinu Marsa postaviti sondu za mjerenje temperature, nazvanu krtica jer može da buši do pet metara u dubinu. Ni jedna sonda ili rover koji su poslati na Mars nisu mogli da buše tako duboko. Takođe, pozicioniraće i seizmograf koji će mjeriti vibracije tla na Marsu.

Kako bi mogla dobro da prima osjetljive instrumente i pravilno ih postavi na površinu planete, opremljena je s pet mehaničkih prstiju koji mogu obuhvatiti drške koji se nalaze na mjernim instrumentima.

Sonda InSight ima dvije kamere. Jedna je smještena na robotskoj ruci, a druga ispod tijela sonde.

Kamera na ruci se zove Instrument Deployment Camera (IDC). Slična je navigacionim kamerama na roverima “Oppotrunity” i “Curiosity”. Širokougaona je i nudi panoramski pogled na okolni teren. Naučnici će pomoću snimaka te kamere moći da odrede koja je lokacija najbolja za postavljanje mjernih instrumenata.

Snimaće fotografije u boji instrumenata na sondi i 3D fotografije mjesta slijetanja. NASA-ini stručnjaci će moći da usmkere kameru u svim pravcima te će snimci moći i da se spoje u panoramu Marsa.

Druga kamera se nalazi ispod tokela sonde i zove se Instrument “Context Camera” (ICC). Usmjerena je prema doel terena gdje će se nalaziti instrumenti i sprovoditi ispitivanja. Ima “fisheye” optiku, kao i ugao snimanja od 120 stepeni. Time će omogućiti širokougaono posmatranje cijelog terena.

Obije kamere imaju CCD senzore s 1.024 X 1.024 piksela.

Na OVOM linku možete i sami da vidite i svih uglova kako mjesto na kojem se nalazi letjelica.