Glumica Đurđa Babić pred premijeru komada Kosovo, O, čudesa Božjih sudbina: Osvrt na sudbinu srpskog naroda

Aleksandra Madžar

Banjaluka - Predstava "Kosovo, O, čudesa Božjih sudbina" je poetsko-muzički kolaž o kosovskoj legendi. Cilj ove predstve jeste da vrati ljude korijenima i tradiciji. Kako je Isidora Sekulić rekla "Kosovo nije nestalo, niti je prestalo, niti će ikada dok je nas".

_

Ovim riječima glumica Đurđa Babić najavila je večerašnju premijeru komada za koji je pisala i tekst, dok režiju potpisuje Belinda Božičković. Prvo izvođenje pred publikom biće u 20 časova na eksperimentalnoj sceni Dječijeg pozorišta Republike Srpske.

- Ideja ove predstave začela se zajedno sa mnom i rodila se zajedno sa mnom i to srce živi i kuca zajedno sa mnom i kucaće i živjeće i nadživjeće mene. To je nešto što je nama Srbima i meni kao Srpkinji duboko ukorijenjeno u duši. To, Kosovo, je taj znamen od rođenja, ta zlatna zvijezda na čelu svakog Srbina i svake Srpkinje koja se kroz vijekove sve više vozdiže iako nam vijekovima i kroz vijekove to srce čupaju i tu zvijezdu gase - ispričala je Babićeva.

Komad je, dodaje, osvrt na sudbinu srpskoga naroda kroz vekove. - Od postanka Kosova i prkosnog ponosa srpskoga i uspeća zvezde na nebo i prokletstva i kletve kneževe do kosovskih djevojaka i majki Jugovića do vaznesenja i prikazanja Kosovske bitke na nebu. Svaki prisutan čovjek imaće čast da krene stazom koja vodi od prapostanka Kosova preko prkosnog ponosa kosovskih djevojaka - kazala je glumica.

Na sceni će se, kako kaže sresti sa Milošem Obilićem, Orlovićem Pavlom, sa svih devet Jugovića i desetim star-Jug Bogdanom, Kosančić Ivanom i Toplica Milanom.

- Srešćemo se sa svima njima i sa našim junacima srpskim: prađedovima, djedovima, očevim, sinovima, djevojkama i našim majkama srpskim  - kaže Babićeva.

Rad na poetsko-muzičkom kolažu za nju je bio veliki i nov izazov.

- Autor sam ove predstave i ideje o ovoj predstavi, producent i organizator i na kraju i glumac. Prvi put igram monodramu i za mene kao glumicu ovo otvara potpuno jednu novu dimenziju. Ovo je sinkretizam u pravom smislu te riječi spoj raznih grana umjetnosti: od etno-muzike i poezije preko ručnih radova vezenja i predenja vune, igranja kosovskih narodnih igara, sviranja etno-instrumenata. Publika će imati priliku da uživa u ljepotama naše tradicije - naglasila je ona.

Podrška kolega

- Posebno moram da zahvalim direktoru Dječijeg pozorišta RS, Predragu Bjeloševiću, koji mi je omogućio korišćenje eksperimentalne scene i na taj način mi u potpunosti omogućio realizaciju predstave. U projektu su me podržale kolege, Goran Jokić koji je snimio govor despota Stefana Lazarevića i Kneževu kletvu, Novak Demonjić koji je guslao Kneževu večeru, profesor Arsen Čarkić i njegov oktet "Istočnik" koji su snimili "Himnu kosovskih junaka". Glumac Aleksandar Blanić je snimio tapan, a Ratko Kolobarić frule i kaval.