Осврт на први Фестивал књижевности “Императив” у Бањалуци

Миланка Митрић

Бањалука - Први Фестивал књижевности “Императив” у Бањалуци, у организацији Удружења за промоцију и популаризацију књижевности “Императив”, завршен је након пет дана трајања у Банском двору Културном центру. Утисци публике, организатора и учесника су више него позитивни. Публици су понуђени разноврсни садржаји када је ријеч о поезији, прози и музици, а и најмлађа публика је добила свој кутак.

Пет фестивалских дана обиљежено је књижевним догађајима, промоцијама књига писаца из региона и промоцијама издавачких кућа из региона.

Уз учешће домаћих пјесника и писаца, и то Боре Капетановића, Тање Ступар-Трифуновић, Берислава Благојевића, Данијела Гатарића, Ранка Рисојевића, Ранка Павловића и Предрага Бјелошевића, читаоци су имали прилику и да се упознају са радом Ивана Токина из Србије, Дениса Граца и Ахмеда Бурића из БиХ те Стефана Бошковића, Огњена Спахића и Дамира Пилића из Црне Горе. Своју поезију су читали и представили: Марко Томаш, Драшко Сикимић, Ана Марија Грбић и Ивана Бодрожић.

Посебан дио фестивала, који представља новитет, јесте програм који није заступљен ни на једном фестивалу књижевности - “Ноте и слова”, а окупио је блогере који су читали своје одабране текстове и пуштали музику која прати текст. Публика је имала прилику да се дружи са Грофом Ђуразом, Владимиром Скочајићем Скочом, Аном Колар, Блогданом и Гораном Стојичићем. Важан сегмент програма била је и панел дискусија на тему “Положај писаца у региону”.

У оквиру дијела програма за најмлађе организоване су радионице, које су укључивале исказивање креативности кроз писање и цртање. Радионицу писања је одржала књижевница Тања Ступар-Трифуновић, а сликар Огњен Радумило и дизајнерка Јана Вуковић радионице креативне илустрације. Писци Предраг Бјелошевић, Ранко Рисојевић, Ранко Павловић и Исмет Бекрић су читали своја дјела за најмлађе читаоце и разговарали о лектирама и значају читања у најранијем узрасту.

О значају фестивала говорила је и директорица фестивала Санела Бабић нагласивши да је у посљедњих неколико година у региону настала нова генерација писаца, који кроз своја дјела промовишу друштвене вриједности и кроз умјетнички израз говоре о времену у којем живимо. Нова, савремена књижевна дјела су привукла и нову, младу публику.

- Република Српска је посљедњих година кроз умјетност препозната и призната у регионалној и европској умјетничкој јавности. Нажалост, књижевна сцена Републике Српске је дуго времена била “затворена” у уски круг привилегованих појединаца, те и поред тога што имамо велики број младих награђиваних писаца, они нису познати ни локалној јавности, а посебно не у региону. Потпуно иста ситуација је и са издавачким кућама из Републике Српске. Управо из тих разлога, фестивал књижевности представља одличан културни модел, у перспективи врло моћну стратегију од које велику корист могу имати сви у књижевном ланцу аутор - издавач - дистрибутер - читаоци. Кроз овако замишљен модел могуће је остварити високорепрезентативно позиционирање Републике Српске на регионалној књижевној сцени - рекла је Бабићева.

Најавила је и да Удружење за промоцију и популаризацију књижевности “Императив” од јесени поново почиње са организовањем промоција истакнутих домаћих писаца и припремама за сљедећи фестивал.

Фестивал за све

- Сви грађани Бањалуке и околине током реализације пројекта моћи ће да учествују у разговорима са писцима, гостима фестивала. Овај аспект значајан је као промоција културних дешавања која нису довољно честа код нас. Усљед мањка квалитетних програма, пројекат ће помоћи популаризацији савремене књижевности Републике Српске и подизању свијести о савременом књижевном стваралаштву. Други значај пројекта је укључивање средњошколаца у радионице креативног писања - на тај начин ће се остварити могућност за формирање нових генерација читалаца и писаца, а млади ће моћи да се упознају са актуелном књижевном понудом и продукцијом - објаснила је Бабићева.

Бољи дани за књижевност региона

Фестивал књижевности представља одличан културни модел, у перспективи врло моћну стратегију од које велику корист могу имати сви у књижевном ланцу аутор - издавач - дистрибутер - читаоци, рекла Санела Бабић